Photocure ASA planlegger å fisjonere ut PCI Biotech AS

Oslo 16. november 2007
Styret i Photocure har vedtatt en fisjon av datterselskapet PCI Biotech. PCI Biotech er et selskap som utvikler avansert teknologi for levering av kreftlegemidler. PCI Biotech vil etter fisjonen bli søkt notert på Oslo Axess.

PCI Biotech har utviklet en unik metode for levering av terapeutiske molekyler direkte inn i kreft cellene. Denne teknologien kan øke effekten av tradisjonelle behandlingsmetoder for kreft. Teknologien, som kalles photochemical internalisation (PCI), kan benyttes både for eksisterende kreftlegemidler og for nye behandlingsmetoder som f. eks genterapi ved hjelp av siRNA.

Styret i Photocure har vedtatt fisjonen ut fra to hovedårsaker. PCI Biotechs fokus på leveringsteknologi er klart forskjellig fra Photocures eksisterende og potensielle forretningsmuligheter. Fisjonen vil bidra til at Photocures gjenværende virksomhet kan fokuseres ytterligere, både kommersielt og innen forskning og utvikling. Videre mener styret i Photocure at fisjonen av PCI Biotech vil gi PCI Biotech bedre forutsetninger for å utvikle sin unike teknologi og å synliggjøre verdiene for aksjonærene.

PCI Biotech har vært et datterselskap i Photocure siden 2000 og har i dag en solid preklinisk dokumentasjon og en sterk patentplattform. PCI Biotech planlegger oppstart av sin første kliniske studie i 2008 for å evaluere teknologiens egenskaper innenfor målrettet levering av eksisterende kreftlegemidler direkte inn i kreftcellene.

PCI Biotechs forretningsmodell går ut på å skape verdi gjennom forbedre den terapeutiske profilen av eksisterende og nye kreftlegemidler. Det er i dag en sterkt økende interesse innenfor farmasøytisk- og bioteknologisk industri for metoder som forbedrer levering av legemidler. PCI Biotechs strategi er utlisensiering av teknologien til farmasøytiske og bioteknologiske selskaper. Derfor er selskapet nå godt posisjonert for videreutvikling gjennom en egen børsnotering.

Photocure eier 91,4 % av aksjene i PCI Biotech AS. De resterende aksjene er eid av Radiumhospitalets Forskningsstiftelse 6,7 % og ansatte i PCI Biotech AS 1,7 %.

Gjennom fisjonen vil Photocures aksjonærer motta 1 aksje i det utfisjonerte selskapet for hver aksje de eier i Photocure. For å styrke det utfisjonerte selskapets egenkapital tas det sikte på å gjennomføre en emisjon i det utfisjonerte selskapet i forbindelse med noteringen av selskapet på Oslo Axess.

Styret vil utarbeide en fisjonsplan som planlegges sendt selskapets aksjonærer innen utløpet av første kvartal 2008. Fisjonsplanen vil bli fremlagt for selskapets generalforsamling en måned etter utsendelsen til aksjonærene. Etter generalforsamlingen vil det løpe en to måneders kreditorfrist før fisjonen kan gjennomføres.

For å kunne gjennomføre en fisjon må Photocure ASAs overkursfond nedsettes. Styret har derfor besluttet å innkalle til ekstraordinær generalforsamling i Photocure 3. desember 2007 for å treffe beslutning om nedsettelse av overkursfondet. Det vil bli sendt innkalling til aksjonærene i dag.

Administrerende direktør i Photocure, Kjetil Hestdal, sier i en kommentar:

"Fisjonen er et viktig steg for både Photocure og PCI Biotech. Ved å gjennomføre fisjonen vil vi bidra til at begge selskapene kan fokusere ytterligere utvikling og kommersialisering av sine unike teknologier innen kreftbehandling og levering av kreftlegemidler. I Photocure har vi en svært spennende framtid gjennom vår nåværende produktportefølje og tre nye prosjekter i klinisk fase. Jeg er i tillegg overbevist om at PCI Biotechs teknologi kan øke effekten av både eksisterende og nye behandlingsmetoder for kreft. Med denne fisjonen av PCI Biotech vil vi synliggjøre verdier for våre aksjonærer."

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no
Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete
E-post: cf@photocure.no
Mobil: +47 916 42 938

www.photocure.com

Photocure ASA er et norsk legemiddelfirma registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnose av forskjellige typer kreft og forstadier til kreft. Produktene er basert på egenutviklet fotodynamisk teknologi.

Photocure® har tre produkter på markedet: Metvix® krem kombinert med lyskilden Aktilite® for fotodynamisk behandling av hudkreft og forstadier til hudkreft, og Hexvix® for påvisning av blærekreft. I tillegg har selskapet flere nye produkter under utvikling.