Photocure selger Metvix® til Galderma for 51 millioner euro

(Oslo, 1. oktober 2009) Photocure ASA har inngått avtaler med Galderma S.A. om salg av globale rettigheter, eiendeler og forpliktelser knyttet til Metvix, samt eksklusive rettigheter til å utvikle nye dermatologiske produkter basert på Photocure sin patenterte substans MAL. Photocure planlegger å investere vederlaget i kommersialisering av selskapets fotodynamiske teknologi (PDT).

Avtalene erstatter den nåværende lisensavtalen, og vil utvide det geografiske området til å inkludere de nordiske landene, overføre alle eiendeler knyttet til Metvix®/Aktilite® (Asset Purchase Agreement), utvide lisensrettighetene til å gjelde alle dermatologiske anvendelser (Paid-up License Agreement) og inkludere en lisens til å produsere det aktive virkestoffet MAL. Avtalen gjelder fra 30. september 2009. Galderma har nå overtatt alle rettigheter til Metvix®/Aktilite® på global basis. Overføringen av rettigheter, plikter og eiendeler til Galderma inkluderer Photocures salgs- og markedsføringsorganisasjon for Metvix® og Aktilite® i Norden.

Photocure mottar umiddelbart 44 millioner euro og ytterligere 7 millioner euro innen desember 2016 for rettigheter knyttet til nye MAL-baserte dermatologiprodukter. Tidspunktet for betaling av de 7 millioner euro vil være avhengig av fremtidige regulatoriske godkjennelser i EU og USA, men vil senest skje innen desember 2012 for 3 millioner euro og innen desember 2016 for de resterende 4 millioner euro.

Metvix var det første PDT produktet Photocure utviklet og kommersialiserte, og har gitt god avkastning på selskapets investering. Avtalens verdi for Photocure er om lag 450 millioner kroner. I tillegg til dette har Photocure tidligere mottatt milepæls- og royaltybetalinger på cirka 200 millioner kroner og oppnådd en bruttofortjeneste på om lag 50 millioner kroner knyttet til Metvix®/Aktilite®. Til sammenligning har Photocure gjennom årene investert cirka 325 millioner kroner knyttet til utviklingen av Metvix®/Aktilite®. Netto bokført verdi av de rettigheter, eiendeler og forpliktelser som nå overføres var 17 millioner kroner per 30. juni 2009.

Photocure vil fortsette å utvikle VisonacTM for behandling av akne. Akne er et stort og voksende sykdomsområde med en estimert årlig omsetning på 1,7 milliarder dollar. Kombinert med andre produktmuligheter forventes det at VisonacTM gir Photocure en sterk plattform i dette markedet. Photocure vil fortsatt satse på PDT-teknologien, og vil fokusere på utvikling, innlisensiering og kommersialisering av andre PDT produkter.

Photocure og Galderma har inngått en avtale om at Galderma på visse vilkår vil ha førsteretten til å inngå lisensavtale med Photocure for VisonacTM i områder der Photocure velger å benytte en lisens- eller distribusjonspartner. Denne rettigheten kan utøves når Photocure har fullført den første fase III studien.

Photocure vil fortsette arbeidet med å videreutvikle sin produktportefølje innen kreftområdet. Dette inkluderer Hexvix® for påvisning av blærekreft samt produktene CeviraTM for behandling av forstadier til livmorhalskreft og LumacanTM for påvisning av kreft i tykktarmen, som begge er under utvikling. I motsetning til strategien for de dermatologiske produktene, er selskapets målsetting å utlisensiere de to sistnevnte produktene før fase III.

Det er i forbindelse med transaksjonen ikke inngått, eller planlagt inngått, noen avtaler til fordel for Photocure sine styremedlemmer, ledelse eller ledende ansatte innen Metvix/Aktilite aktivitetene.

De avhendede produktene, som består av kremen Metvix® og lyskilden Aktilite®, ble først godkjent i EU i 2001 og lansert internasjonalt av Galderma i 2003. Metvix® er en topikal krem som påføres huden i tre timer. Sykdomsområdet eksponeres deretter for et homogent rødt lys med 633 nm bølgelengde fra Aktilite® i cirka 10 minutter for å behandle kreften.

Metvix®/Aktilite® er godkjent for behandling av BCC (basalcellecarcinom, ikke-ondarted hudkreft) og AK (aktinisk keratose, hudlesjoner i forstadiet til kreft) i mer enn 30 land inkludert EU, Australia, New Zealand og Brasil. Metvix®/Aktilite® ble nylig også godkjent for Bowen's disease i 22 europeiske land. I USA ble Metvix®/Aktilite® godkjent for AK i 2008.

Overføringen av rettigheter, eiendeler og forpliktelser til Galderma inkluderer Photocures nordiske markedsførings- og salgsorganisasjon for Metvix® og Aktilite®, og omfatter 10 ansatte i Norge, Danmark, Sverige og Finland. De ansatte har blitt informert om at ansvaret for deres ansettelseskontrakter vil bli overført til Galderma. Salg utenfor den nordiske regionen var allerede utlisensiert til Galderma.

Etter avhendelsen vil Photocure fokusere sin dermatologiske aktivitet på utvikling og kommersialisering av VisonacTM og innlisensiering av andre produkter for å etablere en sterk kommersiell plattform innenfor PDT-basert teknologi.

Som beskrevet over vil Photocure anvende provenyet fra salget til utvikling og kommersialisering av nye produkter og markeder. Selskapet hadde en netto kontantbeholdning på 151 millioner kroner per 30. juni 2009, og vil etter transaksjonen ha finansiering både for det nåværende utviklingsprogrammet og for evaluering av nye muligheter.

Vennligst se vedlagte appendix for informasjon fra Photocure om de finansielle og strategiske implikasjonene av transaksjonen.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
Mobil: +47 913 19 535
Kontortlf: +47 22 06 22 10

Finansdirektør Christian Fekete
Mobil: +47 916 42 938
Kontortlf: +47 22 06 22 10

Om Photocure:
Photocure er et norsk farmasøytisk selskap notert på Oslo Børs (OSE: PHO). Selskapet utvikler og selger farmasøytiske produkter og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft og utvalgte dermatologiske indikasjoner.

Photocure sin kommersielle aktivitet inkluderer egen markedsføring og salg i utvalgte markeder og utlisensiering til ledende farmasøytiske selskaper på en regional eller global basis før fase III.

Photocure har ett patentbeskyttet farmasøytisk produkt på markedet; Hexvix for påvisning av blærekreft. Hexvix er godkjent i EU og er prioritert for gjennomgang av FDA i USA. I tillegg har selskapet utviklet en lyskilde som benyttes i kombinasjon med sin Visonac-krem. Photocure tester kontinuerlig sine produkter for nye indikasjoner i globale studier, med et mål om å utvikle en portefølje av produkter basert på selskapets Photocure TechnologyTM plattform.

For mer informasjon om Photocure, vennligst besøk selskapets webside www.photocure.com