PhotoCure starter kliniske forsøk i USA

Oppstart med kliniske forsøk i USA er i henhold til selskapets planer, og et viktig skritt mot det nordamerikanske markedet. ”Diskusjonene med FDA om oppstart av kliniske forsøk har gått raskt og uten problemer. Vi er glade for FDA godkjenningen av vår IND, fordi amerikanske legemiddelmyndigheter regnes som en av de mest krevende i verden” sier adm. dir. Vidar Hansson i en kommentar.

I første omgang har PhotoCure valgt å undersøke hudkreft (basalcelle karsinom, BCC) og forstadier til hudkreft hos transplantasjonspasienter. Pasienter som er organtransplantert må stå på livslang immunhemmende behandling og er derfor sterkt plaget av denne type hudkreft.

Forsøk med andre pasienter vil følge snart etter dette.

Metvix har til nå vært utprøvd i mer enn 2000 pasienter i kontrollerte kliniske forsøk. Resultatene så langt viser at det er et effektivt og trygt medikament. Fordelen med Metvix® sammenlignet med tradisjonell behandling er at behandlingen gir et fremragende kosmetisk resultat og er mer behagelig for pasienten enn dagens behandling.

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap opprettet i 1993. PhotoCure ASA skal utvikle og markedsføre legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnose av kreft og forstadier til kreft. Basis for selskapets produkter er patentsøkt teknologi fremkommet ved forskning ved Det Norske Radiumhospital, Oslo. Selskapets første produkter Metvix® og Curelight, utprøves nå i endelige registreringsstudier (fase III) for hudkreft (basalcelle karsinom) og forstadier til hudkreft (aktinisk keratose, AK), og selskapet planlegger å søke om markedsføringstillatelse i løpet av år 2000.

Oslo 22.12.99