Photocure utvikler kvise behandling alene

Photocure og Galderma har, på grunnlag av uenighet om posisjonering av produktet, blitt enige om å ikke fortsette de pågående forhandlingene om en lisensavtale for et nytt akneprodukt for pasienter med moderat til alvorlig akne(kviser). Selskapene vil fremover fokusere på det gode samarbeidet med å bygge opp Metvix® som et internasjonalt varemerke for behandling av hudkreft og forstadier til hudkreft.
Photocure vil fortsette utviklingen av et produkt for behandling av moderat til alvorlig akne i egen regi, på den måten selskapet mener produktet vil være best posisjonert. Den årlige omsetningen av produkter for behandling av moderat til alvorlig akne ligger på 1,4 milliarder USD.
Photocure planlegger å starte den neste fase-II-studien av fotodynamisk terapi (PDT) for behandling av moderat til alvorlig akne i første kvartal 2007. Studien inkluderer over 200 pasienter ved 10 ledende kliniske sentre i USA. Det er en blindet studie som inkluderer to behandlingsarmer med forskjellig dose i tillegg til en placebo-arm. Studieprotokollen har vært diskutert med amerikanske legemiddelmyndigheter (FDA) og oppfyller deres krav til en bekreftende fase-II-studie.
Photocure er i tillegg i gang med utviklingen av en lampe som skal kunne belyse hele ansiktet samtidig. Lampen skal etter planen være klar før det første fase-III-studiet starter i 2008.
Kjetil Hestdal, administrerende direktør i Photocure, sier i en kommentar: "Photocure har en solid teknologiplattform og et svært kompetent utviklingsteam samt de finansielle ressursene til å utvikle et akneprodukt. I løpet av bare åtte år har vi utviklet og lansert to nye produkter på markedet. Nå ser vi frem til å bygge opp enda suksess."
Akne er en vanlig tilstand i huden som berører opptil 85 % av alle ungdommer. Av de som oppsøker medisinsk hjelp har omtrent 50 % moderat og 20 % alvorlig akne. Eksisterende behandling for disse pasientene inkluderer antibiotika (tablettkurer) og isotretinoin, som begge kan ha betydelige bivirkninger. Det er derfor et klart medisinsk behov for en sikker og effektiv lokal behandling for pasienter med akne.
Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnostisering av visse typer kreft. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

Photocure har for tiden to farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en patentert lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no