Photocures nye Aktilite® CL512 lampe har fått CE-godkjenning

Oslo, 9. september 2008.

Photocures nye 3. generasjonslampe for fotodynamisk behandling, Aktilite® CL512, er sertifisert av Nemko som medisinsk utstyr i EU/EØS-området.

Lampen er utviklet for å belyse områder av skinn som har vært behandlet med Visonac(TM), Photocures nye fotodynamiske behandling for moderat til alvorlig akne (kviser), og aktiviserer dermed det lyssensitive stoffet i Visonac(TM) (methyl aminolevulinate). Aktilite CL512 skal brukes i fase III studier med Visonac(TM) som planlegges for denne indikasjonen. Dette er en oppfølging av de lovende fase II resultatene som Photocure nylig har rapportert om.

Aktilite CL512 er utviklet for å kunne behandle større hudoverflater som hele ansiktet eller store deler av overkroppen. Lampen har to justerbare paneler med til sammen 512 lysdioder (LED) som gir lys med en bølgelengde på 633 nm og dekker en flate på ca 32 x 18 cm. Aktilite kan brukes på store deler av kroppen, men er spesielt utformet med tanke på behandling av ansikt og overkropp. Ved behandling av ansiktet stilles panelene symmetrisk på hver side av ansiktet, mens for belysning av overkroppen brettes panelene ut i flat stilling slik at de danner èn sammenhengende flate.

Administrerende direktør i Photocure, Kjetil Hestdal, sier i en kommentar: "Vi har nylig avsluttet et klinisk fase II program med Visonac(TM) for behandling av moderat til alvorlig akne, som har vist at behandlingen er effektiv og er godt tolerert av pasienten. Disse dataene blir nå analysert og vil bli diskutert med amerikanske og europeiske regulatoriske myndigheter før vi starter det kliniske fase III programmet. Aktilite CL512 er en viktig del av Visonac(TM) PDT prosedyren og det er derfor gledelig at lampen allerede er klar for bruk i fase III programmet."

Om Visonac(TM)
Visonac(TM) PDT er en fotodynamisk behandling som kombinerer Visonac(TM) krem med belysning med rødt lys. Visonac krem inneholder methyl aminolevulinate, det samme virkestoffet som er brukt i Metvix® krem. Kremen påføres området som skal behandles og etter en kort applikasjonstid blir huden belyst med rødt lys. PDT behandlingen dreper bakterier og synes å ha en god effekt på talgkjertler og betennelse rundt disse.

Om akne
Akne er en vanlig hudlidelse som rammer opp til 85% av alle voksne. Hvert år registrerer amerikanske hudleger nesten tre millioner besøk relatert til akne. Av de pasientene som oppsøker en hudlege for akne har omtrent 50% moderat akne og 20% har alvorlig akne. Nåværende behandlingsformer for disse pasientene omfatter systemisk antibiotika og isotretinoin. Begge produktene kan ha betydelige bivirkninger. Det er derfor et stort medisinsk behov for en effektiv lokalbehandling for aknepasienter.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no
Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete
E-post: cf@photocure.no
Mobil: +47 916 42 938

www.photocure.no

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft.

Photocure har to egenutviklede farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Photocure®, Metvix®, Aktilite® og Hexvix® er registrerte varemerker til Photocure ASA.