Pirellis kalender 2013 av Steve McCurry presenteras i Rio

Pirellikalendern 2013 presenterades idag i Rio de Janeiro vid "Pier Mauá" i gamla hamnen i "Cidade Maravilhosa".

Skaparen av den 40:e upplagan av ”The Cal™” är Steve McCurry, en av världens mest kända fotografer, som skildrar Brasiliens sociala och ekonomiska omvandling. Hans arbete hyllar skönhet och färger som representerar själen i detta magiska sydamerikanska land som står i centrum i Pirellikalendern för tredje gången, efter Patrick Demarcheliers upplaga 2005 och Terry Richardsons 2010.

Under de två veckor det tog att fotografera kalendern på gatorna och i kåkstäderna i Rio gjorde McCurry en av sina fascinerande upptäcktsresor där han fångar historier, upplevelser och egenskaper hos människor och länder i fjärran. Pirellikalendern 2013 berättar historier genom ansikten som avbildas i graffiti, genom vanligt folk, såväl som med årets modeller vars gemensamma nämnare är ett kraftfullt engagemang för stiftelser och humanitära projekt.

– Jag försökte skildra Brasilien, dess landskap, dess ekonomi och kultur tillsammans med dess mänskliga sida, säger McCurry.

– Detta var historien jag ville berätta genom mitt objektiv. För mig är fotografering ett viktigt uttryckssätt med vilket jag kan berätta både stora och små historier om det dagliga livet.

I bakgrunden sjuder Rio av liv, med sina historiska kvarter som Lapa och Santa Teresa, dess kåkstäder, dess barer och nattklubbar, marknader, danscenter och gym, skolor och busshållplatser. Staden visas upp på ett autentiskt sätt, långt ifrån de vanliga stereotyperna.

– Jag gick en hel del genom gatorna, observerade vardagsstunder och tog väldigt många bilder, säger McCurry. Jag letar efter tillfället när bilden avslöjar lite spänning.

McCurry, med sin mångåriga erfarenhet som nyfiken resenär, fångade Rios själ och öppnade sig för dess folk, drog fram ansikten och stämningar. Kalendern alternerar porträtt av modeller och skådespelerskor med bilder på vanliga människor: En ung boxare, en frukthandlare vid en marknad, sambadansare, capoeiramästare, en joggande kvinna, en bildlärare, en turist på ett museum, en sekreterare som tittar ut genom ett fönster, älskande som promenerar i solnedgången. Dessa scener ur vanliga och inte så vanliga liv berättar om utvecklingen av en nation som förändras utan att förlora sin själ och de egenskaper som gör den unik.

– Jag skulle säga att jag är en gatufotograf som avbildar ”hittade situationer”.  Man kan ta nakenbilder var som helst. Men dessa modeller är påklädda, och var och en av dem står för sin egen välgörenhet. De är idealistiska människor med ett syfte. Jag ville fotografera dem på en särskild plats, och Rio var perfekt för detta, tillägger McCurry.

Det finns 34 färgglada bilder i Pirellikalendern 2013, inbundna i en kalenderbok: 23 porträtt av skådespelerskor och modeller, nio bilder föreställande delar av det dagliga livet, och två bilder som helt består av graffiti och väggmålningar. Dess konstnärliga uttryck med förmåga att reflektera sociala aspekterna lockade McCurrys uppmärksamhet, och de blev bakgrunden i många fotografier.

Kalendern har 11 modeller, skådespelerskor och sångerskor: Brasilianska Isabeli Fontana (som dök upp i Bruce Webers Pirellikalender 2003, Patrick Demarcheliers upplaga från 2005, Peter Beards från 2009, Karl Lagerfelds 2011 och i Mario Sorrentis 2012), Adriana Lima (även i Patrick Demarcheliers upplaga 2005), skådespelerskan Sonia Braga, sångerskan Marisa Monte, italiensk-egyptiska skådespelerskan Elisa Sednaoui, tjeckiska modellen Petra Nemcova, tunisiska modellen Hanaa Ben Abdesslem, etiopiska modellen Liya Kebede, och de amerikanska modellerna Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn och Summer Rayne Oakes.

Högupplösta bilder samt en video finns på: www.pirelli.com/cal2013

User: pirelli_cal    Password: Cal2013

För frågor, kontakta:
Daniele Östholm

Telefon: +46(0)8 622 08 35
E-post: daniele.ostholm@pirelli.com

Presskontakt:

Helen Crowe Blomgren
Telefon: +46 (0) 55697350

E-post: helen@informedia.se

www.pirelli.com

Om Pirelli
Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli är etablerat och representerat i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36,000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, och det är bland det högsta inom däckindustrin. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit närvarande i motorsport sedan 1907, och är ensam leverantör av däck till Superbike World Championship. Men framförallt är Pirelli ensam däckleverantör för Formel 1 mästerskapet för treårsperioden 2011-2013.

Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Testerna i norra Sverige säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är baserat i Milano, Italien.

Om modellerna:
Den världskända brasilianska skådespelaren Sonia Braga som var 1997 med och grundade The Hispanic Foundation for the Arts. Stiftelsen arbetar för att latinamerikaner i USA ska synas mer i media och underhållningsbranschen.

Fotomodellen Adriana Lima, även hon från Brasilien, som bland annat har arbetat med Bill Clintons Global Initiative Program i Haiti. I kalendern poserar hon gravid.

Modellen Hanaa Ben Abdesslem är från Tunisien. Under den arabiska våren stod hon tydligt på revoltörernas sida. Hon är talesperson för en Tunisisk organisation som arbetar med att förbättra villkoren för fattiga och sjuka.

Den tjeckiska modellen och TV-presentatören, med mera, Petra Nemcova överlevde tsunamin i Thailand 2004. Hon har grundat Happy Hearts Fund vars syfte är att hjälpa barn som överlevt naturkatastrofer.

Karlie Kloss från USA arbetar med The Elisabeth Glaser Pedriatic Aids Foundation och stöder dessutom Tents Today Homes Tomorrow för återuppbyggnaden i Haiti.

Marisa Monte från Brasilien är sångerska och producent med en tjugofemårig karriär inom underhållningsbranschen bakom sig. Hon är även aktiv inom en rad sociala projekt som till exempel en sambaskola för ungdomar.

Isabeli Fontana, även hon från Brasilien, kommer själv från en fattig uppväxt. 2012 donerade hon både tid och pengar till en insamlingsgala för ett forskningsprojekt om AIDS.

Den italiensk/egyptiska skådespelerskan Elisa Sednaoui är engagerad i samhällsutvecklingen i Egypten efter revolutionen där. Hon har bland annat varit med om att göra en dokumentärfilm om den nyvunna friheten inneburit i en liten by.

Liya Kebede från Etiopien är skådespelerska, designer och filantrop. Genom Liya Kebede Foundation arbetar hon för att alla kvinnor, utan undantag, ska ha tillgång till hälsovård.

Modellen Kyleigh Kuhn från USA har en lång tids engagemang i Afghanistan. För närvarande arbetar hon med afghanska kvinnor som blivit änkor som en följd av väpnade konflikter.

Summer Rayne Oakes från USA är utbildad inom miljövetenskap och grundade Source4Style, en onlinemarknadsplats som knyter ihop designers med internationella leverantörer av hållbart material.

Tags: