Hagebarometeret – slik vil nordmenn ha det i hagen sin

Hagebarometeret for 2013 viser at interessen for hage er stor. Det vi gjør inne, vil vi kunne gjøre ute, slik som å lage mat, være sammen, bade og sove. Det fører til at vi vil innrede flere rom ute. 6 av 10 nordmenn mener også at en velstelt hage påvirker eller er avgjørende ved boligbytte.

Hagebarometeret er en rapport med trender og fakta om hageinteressen i Norden. Rapporten er utarbeidet i et samarbeid mellom HUI Research og Plantasjen. I undersøkelsen, som ble utført i februar 2013, ble over 3 000 forbrukere i Norge, Sverige og Finland spurt om sitt synspunkt på ulike hagespørsmål. I tillegg ble det foretatt ni dybdeintervjuer med bransjens hageeksperter både i disse landene og internasjonalt. Rapporten viser at hagen fyller en viktig funksjon i våre liv. Den gir oss ro og en følelse av frihet – dette er stedet der vi følger utviklingen over tid og som vi selv kan påvirke. Resultatet peker på tre klare trender.

Trend 1: Den naturlige naturen – Stil- og innholdsmessig er det veldig naturnære på vei inn med vekster som trær, bregner, mose og gress. Slikt som vokser vilt i vår nordiske natur. Vi dyrker stadig mer spiselige vekster, og nå ønsker vi også velkommen småkryp og dyr i hagen. Vi ser at de er en forutsetning for alt liv i hagen. Dyrkingen skal være miljøvennlig, og dyrkingen av spiselige vekster øker – særlig urter og grønnsaker. 6 av 10 nordmenn mener at det viktigste med hagen er at den er lettstelt og at det er et sted der man kan slappe av.

«Folk vil ha en levende hage der også dyr trives. Det har lenge vært populært å mate fuglene, men nå ser vi en økende interesse for insekter også med for eksempel insekthotell,» sier Anne Havåg Holter-Hovind som driver Norges største hageblogg, Moseplassen.

Trend 2: Opprørske farger – Årets farger er uregjerlige. Vil man være i forkant, skal man satse på knallfarger og gjerne blandet. Bladvekster, redskap, møbler og tekstiler er fargesterke. Fargene går igjen i både iøynefallende kombinasjoner og som ensfargede.

«Det finnes to hovedtrender når det gjelder farger: Enten går man for sterke, klare farger i en brokete kombinasjon. Eller så velger man ensfarget. De mest populære tulipanene akkurat nå er for eksempel Rembrandt-tulipaner,» sier Jasper van der Zon, sjefdesigner for verdens største blomsterhage, tulipanparken Keukenhof i Nederland.

Trend 3: Ute enda mer inne – Innredningsboomen fortsetter ute. Nå nøyer vi oss ikke lenger med bare ett utemøbel. Vi vil innrede naturen og ha flere hagerom. Trenden merkes også ved at kvinner og yngre personer vil kjøpe hagetjenester oftere enn andre. 4 av 10 vil gjerne få hjelp av en hagearkitekt, hvilket er flere enn de som ønsker hjelp av en gartner – design er viktig.

Øverst på listen over ting til hagen vi vil investere penger i, står utemøbler og grill samt årets nykomling hagebelysning.

«Vi bruker stadig mer tid i hagen til å være sammen og slappe av. Det fører til at vi vil ha større uteplasser og flere sittemøbler, og vi innreder hagerommene slik vi innreder innendørs. Når vi er ferdige med en uteplass, går vi videre og fortsetter med neste» fortsetter Anne Havåg Holter-Hovind.

Plantasjens visjon er å skape Europas mest inspirerende hager sammen med kundene våre. Kunnskap om kundenes synspunkt og kunnskap om kommende trender er en vesentlig del av arbeidet for å nå visjonen.

«Hagebarometeret gir oss en bedre forståelse av hvordan kundene tenker og hva de drømmer om. For oss er det viktig at vi deler med oss av den innsikten. Som Norges og Nordens ledende hagesenterkjede har vi en ambisjon om å gjøre kunnskapen og inspirasjonen tilgjengelig. Det er derfor vi satser på Hagebarometeret,» sier Rolf Baisgård, administrerende direktør i Plantasjen Norge AS.

Rapporten i sin helhet, barometeret som film samt bildemateriale kan lastes ned fra http://www.plantasjen.no/presse

For nærmere opplysninger kan du kontakte:

Rolf Baisgård, administrerende direktør i Plantasjen Norge AS, tlf: +47 905 61 245
rolf.baisgaard@plantasjen.no

Hilde Poppe, gartner i Plantasjen Norge AS, tlf.: +47 950 75 278
hilde.poppe@plantasjen.no

For bilder og annet praktisk kan du kontakte:

Evelina Sjögren, PR-manager, Plantagen Sverige AB, tlf: +46 (0)704 175 922
evelina.sjogren@plantagen.se

Plantasjen er Nord-Europas største hagesenterkjede med 58 butikker i Norge, 41 i Sverige og 10 i Finland. I Norge har Plantasjen butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør. Plantasjen har et bredt utvalg av vekster, stiklinger og hageprodukter. I sortimentet inngår alt fra hagemøbler, krukker og griller til hjemmeinnredning, gaveartikler og snittblomster. I tillegg til det brede produktsortimentet har Plantasjen utdannede gartnere i samtlige butikker.

Sitater

Anne Havåg Holter-Hovind