Nordens fineste hage ligger i Verdal!

Det ble klart etter at en jury har gått gjennom de innsendte bidragene til Plantasjens kåring av Nordens flotteste hage.

Plantasjen lanserte i mai en konkurranse hvor innehaveren av Nordens flotteste hage skulle kåres basert på innsendte bidrag og nominasjoner. Vinnerne ble kåret denne uken, de er norske, bor i Verdal og heter Perly og Øyvind Olsen.

- Dette var både hyggelig og veldig overraskende. Vi er begge utrolig stolte, sier Øyvind Olsen.

I hagen har de blant annet plantet flotte fuchsiaer og en rekke andre spennende blomster og busker. Noe av det som sjarmerte juryen var de mange korridorene og gangene.  I Juryens begrunnelse het det nemlig:

Fantastiske hageganger hvor man kan gå seg vill. En passasje eller gang har blitt til et imponerende hagerom.

Ekteparet forteller at det krever mye tid å planlegge og anlegge en slik hage, men så lenge man trives med arbeidet er det bare kos.

- Vi har gjort alt selv, og det er ingen som har hjulpet oss med planlegging eller struktur. Vi har i år lykkes med det meste, og fantasien har fått fritt spillerom, sier Olsen.

Imponert gartner

Butikksjef på Plantasjen i Steinkjer, Mette Marit Westrum kjenner godt til ekteparet som stadig er innom i forretningen, og som ofte er med på Plantasjens temakvelder. Hun har hatt en viss anelse om hvor flott hagen deres faktisk er.

- Vi som jobber på Plantasjen treffer hele tiden ivrige kunder med grønne fingre, og blir selvfølgelig ofte nysgjerrige på hva de får til med alle sine hageprosjekter. Her er det i alle fall ikke tvil om at vi har å gjøre med noen som har lykkes, sier butikksjefen som selv overrakte prisen som var et gavekort på hele 45.000,- kroner.

Har hageplanene klare

Ekteparet Olsen vet hva de skal gjøre i hagen til neste år.

– Vi er allerede i gang med neste års hage. Vi har sådd mye, blant annet stauder, og så planlegger vi å sette opp et tak, for å ta hensyn til plantene som ikke er så glad i Trøndelagsværet.

Lenke til Nordens flotteste hager.

Bilder av vinnerhagen, samt bilder fra utdelingen ligger vedlagt.

For praktisk informasjon, kontakt:

Evelina Sjögren, PR-manager, Plantasjen ASA,
tlf.: +46 (0)704 175 922 e-post: evelina.sjogren@plantagen.se

Plantasjen er Nord-Europas største hagesenterkjede med 58 butikker i Norge, 41 i Sverige og 10 i Finland. I Norge har Plantasjen butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør. Plantasjen har et bredt utvalg av vekster, stiklinger og hageprodukter. I sortimentet inngår alt fra hagemøbler, krukker og griller til hjemmeinnredning, gaveartikler og snittblomster. I tillegg til det brede produktsortimentet har Plantasjen utdannede gartnere i samtlige butikker.