• poLight/

poLight ASA – Rolig kvartal, men kundepipelinen ser lovende ut i flere viktige markedssegmenter

VIKTIGE HENDELSER i tredje kvartal

• Bestilling relatert til Mini2P applikasjon fra et selskap som planlegger å selge løsningene til forskningsinstitutter.
  • Tilleggsbestilling av maskinsyn (MV)/kodeskanner fra en kunde i Kina.

Horten, 2. november 2023 – poLight ASA (OSE: PLT) offentliggjorde i dag sine resultater for tredje kvartal 2023.

«På tross av lav ordreinngang og omsetning i kvartalet, har det vært meget høy aktivitet i organisasjon relatert til å supportere flere kundekvalifikasjonsprosjekter i ulike segmenter, samt gjennomføring av en rekke forbedringsprosjekter.

Forbrukermarkedet er fortsatt utfordrende, og vektlegger fremdeles kostnadsreduksjon fremfor å implementere ny innovativ teknologi.

Trenden i kundeutviklingen for AR segmentet (utvidet virkelighet) er fortsatt positiv, selv om det har vært noen forsinkelser av planlagt markedsintroduksjon for enkelte kunder. Selskapets produkt er så langt tatt i bruk i to AR-briller allerede tilgjengelig i markedet. Kundepipelinen i dette segmentet fortsetter å vokse, og vi er jobber med mulige kunder både relatert til virksomhets/proff- og forbrukermarkedet.

Når det gjelder nye markedssegmenter, fortsetter vi å jobbe mot bilbransjen og helsesektoren. Det synes å være et behov for autofokusteknologi i forbindelse med mange bruksområder i bilbransjen, og TLens® vurderes som ett av alternativene. Hva angår muligheter innen helsesektoren har vi kommet noe lenger, og har pågående prosjekter, med ulik modenhet, med flere mulige kunder.

poLight utvikler seg sakte, men sikkert i riktig retning, selv under vanskelig markedsforhold. Mange viktige fremtidige markedssegmenter er i ferd med å modnes, og vi fortsetter å jobbe for å overvinne utfordringer i markedet og driften som vi fortsatt kan støte på!» forklarer Dr Øyvind Isaksen, CEO for poLight.

EBITDA endte på MNOK -20,5 i tredje kvartal 2023, sammenlignet med MNOK -11,3 for samme kvartal i fjor.

Per 30. september 2023 hadde poLight en kontantbeholdning på MNOK 132,8, sammenlignet med MNOK 84,2 per 31. desember 2022.

Rapport og presentasjon for tredje kvartal

Rapporten og presentasjonen for tredje kvartal 2023 er vedlagt.

Presentasjon og webcast

CEO Øyvind Isaksen og CFO Alf Henning Bekkevik vil presentere selskapets resultater i dag kl. 09.00 på Hotel Continental, Stortingsgata 24/26 i Oslo. Du kan også se presentasjonen av resultatene for tredje kvartal 2023 i en live webcast ved å trykke på denne lenken:

Presentasjonen og støttematerialet er på engelsk.

Et opptak av webcasten vil legges ut på www.polight.com kort tid etter at sendingen er avsluttet.

For mer informasjon kontakt:

Øyvind Isaksen, CEO, poLight ASA: +47 90 87 63 98
Alf Henning Bekkevik, CFO, poLight ASA: +47 91 63 05 14

Om poLight ASA

poLight ASA har utviklet en patentert og proprietær teknologi innen tunable optikk, der det første produktet, TLens®, etterligner menneskeøyets opplevelse i autofokuskameraer til bruk i apparater som f.eks. smarttelefoner, kroppsbårne enheter (wearables), strekkodeskannere, maskinsynssystemer og ulike typer medisinsk utstyr. poLights TLens® muliggjør bedre systemytelse og nye brukeropplevelser takket være fordeler som ekstremt raskt fokus, liten størrelse, ingen magnetisk interferens, lavt strømforbruk og konstant synsfelt. poLight har hovedkontor i Horten og medarbeidere i Finland, Frankrike, Storbritannia, USA, Kina, Taiwan og Filippinene. Les mer på https://www.polight.com.