Preem og SAS samarbeider om fornybart flydrivstoff

Preem og SAS har inngått intensjonsavtale om å produsere fornybart flydrivstoff, såkalt biojet/biobrensel. SAS har som ambisjon å erstatte dagens brenselvolum for innenlands- flyvninger med biojet/biobrensel innen 2030.

Intensjonsavtalen innebærer at SAS og Preem vil samarbeide om å sikre produksjon av biojet/biobrensel i forbindelse med Preems planlagte kapasitetsutbygging ved raffineriet i Gøteborg. Foreløpig forventes oppstart i 2020 og den totale kapasiteten for biodrivstoff er beregnet til over en million kubikk meter og der en del av dette vil være biojet/biobrensel til fly.

SAS har en klar langsiktig strategi om å redusere sine klima utslipp og ønsker å være blant de ledende flyselskapene i omstillingen mot et mer bærekraftig miljø. Et av SAS sine mål er å bruke biojet/biobrensel i i alle innenlandsflyvninger innen 2030.

- Preem sin visjon er å være ledende i omstillingen mot et bærekraftig samfunn og vi arbeider kontinuerlig for å utvikle vår produksjon av biobrensel. Vi ser frem til å samarbeide med SAS for å utvide vår produksjon slik at vi også skal produserer biojet i stor skala, sier Søren Eriksson, utviklingsingeniør ved Preem AB.

- SAS sitt arbeid innenfor holdbarhet og omstilling består bl.a. av investeringer i mer miljøeffektive fly, å fly på en mer miljøvennlig måte samt å  bruke drivstoff som er basert på fornybare kilder. Denne intensjonsavtalen er et viktig steg i vårt arbeid mot et langsiktig mot mindre klimautslipp, sier Lars Andersen Resare, holdbarhetsjef i SAS.

Preem har en produktstrategi om å utvikle biodrivstoff fra restprodukter fra skogen samt andre restprodukter i samfunnet. Preems målsettomg er innen 2030 å utvikle tre millioner kubikkmeter biodrivstoff.

I september 2018 skal partene inngå en mer bindende og detaljert samarbeidsavtale. Blir dette samarbeidet vellykket har SAS og Preem som målsetting å inngå langsiktige leveransekontrakter innen biojet/biobrensel.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Søren Eriksson, utviklingsingeniør Preem AB, +46 70 450 11 05
Preems pressekonakt, +46 70 450 10 01, press@preem.se

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Søren Eriksson, utviklingsingeniør ved Preem
SAS sitt arbeid innenfor holdbarhet og omstilling består bl.a. av investeringer i mer miljøeffektive fly, å fly på en mer miljøvennlig måte samt å bruke drivstoff som er basert på fornybare kilder. Denne intensjonsavtalen er et viktig steg i vårt arbeid mot et langsiktig mot mindre klimautslipp
Lars Andersen Resare, holdbarhetsjef ved SAS