Mobilen som prispresser i julehandelen

Report this content

Nordmenn er i ferd med å bli mobilshoppere og nå blir også telefonen brukt som prissjekker. Over 40 prosent sier de bruker mobilen til å sjekke priser i andre butikker når de er ute og handler.

Gule Sider har undersøkt nordmenns vaner knyttet til mobil handel. Trenden er klar – smarttelefonen er en ny shoppingkanal. I dag oppgir 20 prosent av befolkningen at de handler produkter og tjenester via sin mobiltelefon.  Ser vi kun på de som har smarttelefoner handler så mange som 60 prosent av dem via mobilen, og de bruker den aktivt til å sjekke priser når de er ute og handler.

–At så mange som 44 prosent av de som handler varer via sin mobil oppgir å bruke telefonen som prissjekker også når de er ute i butikker vitner om at nye handelsmønstre er under etablering. Vi har lenge gjort research på nettet før vi går i butikkene, men nå ser det altså ut til at ren prisinformasjon på varer og tjenester blir viktigere. Det holder ikke bare å være tilgjengelig og ha gode nettsider, du må sørge for at alle priser er oppdatert for å sikre deg kunder. Kanskje blir dette avgjørende informasjon for mange nå som den store julehandelen står for døren, sier Håvard Atle Skaug, leder for Gule Sider.

Det er ungdommen som er pådrivere for denne utviklingen, mens de eldre henger etter. I aldersgruppen 45-64 år sier hele 76 prosent at de ikke bruker mobilen til å sjekke priser når de er ute og handler.

–At unge mennesker fører an i en slik utvikling er som forventet. Mange av de yngre i dag har kanskje aldri hatt annet enn en smarttelefon, noe som gjør at bruken blir avansert og at nye trender testes raskt, forteller Skaug.

Vestlendinger og Oslo-folk mest opptatt av pris

Det er folk fra Oslo-området og Vestlendingene som utmerker seg som mobile pris-sjekkere. Tett opp til 50 prosent av vestlendingene som handler via sin mobil sier de bruker telefonen til å sjekke priser når de er ute i butikker. Også Oslo-folk scorer høyt som mobile prissjekkere.

–At Oslo og Vestlandet er såpass langt fremme henger nok sammen med at nye trender først og fremst skjer i byene. I store byer er det også mer sannsynlig at produktet du vurderer å kjøpe finnes hos flere andre butikker i umiddelbar nærhet, sier Skaug.

Musikk og film dominerer

Musikk og film dominerer fortsatt blant produktene som kjøpes oftest via mobilen. 25 prosent oppgir at dette var det siste produktet de handlet via sin mobil.

–Dette er produkter som lenge har vært viktige salgsvarer i den mobile økonomien, men også billetter til reiser og kultur kommer nå for fullt. I overkant av 23 prosent oppgir at dette var det siste produktet de kjøpte via mobilen, en utvikling som viser at nye produkter vil etablere seg innen mobilshopping, sier Skaug.

Kort om undersøkelsen

Utført av InFact Norge AS i oktober 2012. Gjennomført med automatiske telefonintervjuer på 1035 innbyggere i Norge over 18 år.

Håvard Atle Skaug, leder Gule Sider, mob: 991 59 967, e-post: havardatle.skaug@eniro.com

Om Eniro/Gule Sider:

Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste. Eniro har rundt 3500 ansatte i Norden og Polen, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2011 var Eniros inntekter 4323 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 991 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com.