Q-FREE- ORDRE I PORTUGAL- 154 MNOK

Q-Free har i dag mottatt ordre fra den portugisiske veioperatøren Ascendi, for et større infrastrukturprosjekt i Portugal. Ordreverdi er ca 154 MNOK. Denne kontrakten følger en vellykket implementering av et tilsvarende veiprisingssystem i 2009 for samme kunde.

Kontrakten innebærer leveranse av Multilane Free Flow stasjoner samt sentralsystem for konsesjonene Beiras Litoral e Alta samt Interior Norte.

Ascendi betjener seks konsesjoner og er ansvarlig for mer enn 1300 km motorvei i Portugal.

"Det portugisiske markedet er vedvarende viktig for selskapet, og vi er spesielt fornøyd med at vi nok en gang har blitt valgt som Ascendis partner for avanserte helautomatiske tolling systemer”, kommenterer konsernsjef i Q-Free Øyvind Isaksen.

Prosjektgjennomføring vil starte umiddelbart.

Q-Free har et eget datterselskap i Lisboa, Portugal.

Trondheim 24. januar 2011

Konsernsjef Øyvind Isaksen, mobil 47 905 59 401

Finansdirektør Roar Østbø, mobil 47 932 45 175

Q-Free er en ledende global leverandør av løsninger og produkter for elektronisk veiprising og trafikkovervåkning med applikasjoner hovedsakelig innen veifinansiering, rushtraffikksystemer, truck-tolling, rettshåndhevelse samt parkering – og aksesskontroll. Q-Free tilbyr løsninger og produkter basert de mest anerkjente teknologiene, og er i dag ledene innen både DSRC (brikke) - og ALPR (Autmatic Lisence Plate Recognition) baserte løsninger, GNSS (Global Navigation Satellite System) baserte systemer, med leveranser i Europa, Asia, Midt Østen samt Nord og Sør Amerika. Selskapet har hovedkontor i Trondheim, og har circa 300 ansatte i 12 land samt er representert i 6 andre land. Selskapet er notert på Oslo Børs med ticker QFR. http://www.q-free.com