Q-FREE KJØPER BUILDING CAPITAL LTD I STORBRITANNIA

Report this content

Q-Free ASA har inngått avtale om å kjøpe 100% av aksjene i Building Captial Ltd, som er lokalisert i London, Storbritannia.

Building Capital Ltd ble etablert i 2002 og har ervervet høy kompetanse og bred erfaring innen veiprisingsindustrien. Selskapet har referanser i hele Europa innen Road User Charging generelt, og GNSS (GPS) baserte løsninger spesielt. De tre eierne, David Rollafson (Adm. Dir.), Nick Eaton og Niall Calvert, fortsetter i deres respektive stillinger etter oppkjøpet.

- Q-Free kommer til å, uavhengig av teknologi, tilby markedet de beste løsninger for de ulike applikasjonene. I så måte vil GNSS baserte løsninger bli viktig i tiden fremover. Q-Free er i dag en av hovedaktørene innen ”cashless” veiprisingssystemer basert på DSRC (brikke) og ALPR (kamera). Ved å kombinere Building Capitals utprøvde GNSS teknologi, nettverk samt Q-Frees erfaring, kan Q-Free raskt tilby markedet en avansert GNSS basert Road User Charging løsning til riktig tid. Uavhengig av de ulike lokale krav, vil Q-Free ha de ledende løsninger for å oppfylle våre kunders behov, kommenterer konsernsjef Øyvind Isaksen.

Vederlag for aksjene vil være en kombinasjon av kontanter og Q-Free aksjer, med maksimum vederlag pålydende GBP 600.000, men ikke mindre enn GBP 360.000 i kontanter. Avtalen trer i kraft 1. januar 2009, og med endelig oppgjør 1. januar 2012.

Trondheim 17. desember 2008