Qatar Airways blir medlem i flyalliansen oneworld

9. oktober 2012

Qatar Airways er det første av de tre store flyselskapene fra Midtøsten som blir medlem av en global flyallianse; oneworld. Frem til nå har Qatar Airways vært det nest største flyselskapet i verden som ikke har vært medlem av en global allianse.

Introduksjonen er beregnet å ta mellom 12 og 18 måneder. British Airways kommer til å fungere som mentor under introduksjonsprogrammet sammen med et sentralt team fra oneworld.

Qatar Airways nettverk består av 120 destinasjoner i 70 land i Midtøsten, Europa, Afrika, Nord- og Sør-Amerika, Asia og Australia. 15 destinasjoner og de tre landene Iran, Rwanda og Seychellene, blir nye for oneworld. Flyselskapet kommer til å styrke oneworlds tilbud markant med gode flyforbindelser mellom flere hundre byer. For eksempel kommer passasjerer som flyr mellom Asia og Sør-Europa eller Afrika få bedre flyforbindelser med bare ett stopp, noe som tidligere ikke var mulig i oneworlds nettverk. Dette innebærer at Oneworlds globale rekkevidde kommer til å øke til 856 destinasjoner i 159 land, flyflåten kommer til å bestå av 2 600 fly og alliansen vil kunne tilby over 9 300 flighter. Hver dag kommer nær en million passasjerer til å fly med oneworld noe som igjen innebærer årlige inntekter på nær 120 milliarder USD.

De 2,2 millioner medlemmene i Qatar Airways kundeklubb Privilege Club kommer til å kunne tjene og benytte sine poeng på alle flyselskapene i oneworld. De medlemmene som flyr mest kommer også til å kunne benytte alliansens over 550 flyplass lounger. Medlemmer av oneworlds medlemsklubb kommer også til å kunne tjene og benytte sine poeng på Qatar Airways samt og få tilgang til Qatar Airways lounger.

– Flyallianser har en viktig rolle i flyindustrien i dag, og dette kommer til å fortsette langt inn i fremtiden.   Qatar Airways har nøye overveid de strategiske valgmulighetene og det å gå inn i oneworld er helt klart et steg i riktig retning for oss for å styrke vårt tilbud og gi våre passasjerer flere valgmuligheter. På samme måte som Qatar Airways har oneworld fokus på kvalitet og på å tilby de beste flyforbindelsene mellom de viktigste byene for dagens internasjonale flypassasjerer, sier Akbar Al Baker, CEO på Qatar Airways.

– I løpet av Qatar Airways relativt korte historie har vi raskt fått et godt rykte for vår evne til nyskapning, kvalitet og fremgang i alt vi gjør, og vi har oppnådd en misunnelsesverdig standard. Vi er glade for å være det eneste store flyselskapet fra Midtøsten som så langt har blitt invitert inn i en av de globale alliansene og vi er stolte av å ha blitt forespurt av den aller beste; oneworld. Vi ser fram til å fly side om side med noen av de beste flyselskapene i verden i lang tid fremover, og å få tilby våre kunder alle fordeler som oneworld kan tilby, sier Akbar Al Baker.

– De tre flyselskapene i Midtøsten blir brukt av millioner av kunder i hele verden på samme måte som de globale alliansene. Vår egen analyse viste tydelig at Qatar Airways er det flyselskapet som er best egnet til å inngå i oneworlds nettverk og vi er veldig glade over å være den første globale alliansen som kan ønske et flyselskap fra denne regionen velkommen Det gjør det mulig for oss å tilby forbrukerne de tjenester og fordeler både en global allianse og selskap fra Midtøsten kan tilby. Vi ser fram til å ønske enda et fantastisk flyselskap inn i oneworld, sier Bruce Ashby, CEO på Oneworld.

-------------------------

Qatar Airways er rangert som verdens beste flyselskap av Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Qatar Airways fortsetter å satse stort i Skandinavia. Fra 1.januar 2013 lanserer det femstjerners flyselskapet daglige avganger fra Oslo.

I løpet av 2013 kommer selskapet til å ha en flyflåte på 120 fly og et globalt rutenettverk på 120 destinasjoner. Qatar Airways har fler enn 250 fly i bestilling, til en verdi av mer enn 50 milliarder USD. Airbus A350, A320 og A380, samt Boeing 787 og Boeing 777 er flytypene Qatar Airways har i bestilling.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:
URL:
ftp://ftp.qatarairways.com.qa
Brukernavn: qrcomms
Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: +46 8 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: +46 73 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69