QATAR AIRWAYS ER FØRST UTE MED BOEING 787 I SKANDINAVIA

11 June 2013

Qatar Airways introduserer daglige flyvninger med Boeing 787 Dreamliner fra Stockholm den 1. august 2013, og fra København og Oslo den 1. september 2013. Flyselskapet er da først ute med å tilby daglige 787-flyvninger til og fra Skandinavia.

- Våre flyruter til Skandinavia er meget viktige for oss og jeg er begeistret over at våre Dreamlinere blir satt inn på flyrutene til Stockholm, København og Oslo. Dette vil gi våre passasjerer en unik service og komfort. Jeg har alltid uttalt at våre Dreamlinere vil endre måten man reiser på og vil gi våre passasjerer en unik opplevelse, sier Akbar Al Baker, CEO for Qatar Airways.

- Selskapets gode resultater i Skandinavia, har ført til at vi vil sette inn Boeing 787 på våre flyruter til hovedstedene, sier Gunter Saurwein Country Manager Skandinavia, Finland og de Baltiske stater.

Vi flyr daglig til Doha fra disse markedene, og til forskjellige rutetider, hvilket gir våre kunder valgmuligheten til å finne den beste forbindelsen enten de skal til Doha eller reise videre til andre destinasjoner.

Boeing 787 Dreamliner er laget av komposittmaterialer, er lettere og mer drivstoffeffektive enn noen annen sammenlignbar flytype. Andre unike elementer er større vinduer, redusert støy fra motorer og renere luft i kabinen.

Qatar Airways har 254 spesialtilpassede seter på sine Boeing 787 i Business og Economy Class, herunder også innovative interiørdetaljer i kabinene. Business Class er konfigurert med 1-2-1 setekonfigurasjon og har 22 seter som kan gjøres om til ”lie flat bed”. Economy Class har 232 sitteplasser i en 3-3-3 setekonfigurasjon.

Selskapets Dreamlinere tilbyr tilgang til internett og SMS fra flysetet. Dette gjør det mulig å være i kontakt med jobb og venner når man er i luften, uansett om man reiser på Business eller Economy Class.

Flyselskapet har per i dag 5 Boeing 787 Dreamliners og ytterligere 55 i bestilling.

Qatar Airways har vist sterk vekst i løpet av de 16 år som selskapet har vært i drift. Per i dag opererer selskapet med en moderne flyflåte på 124 maskiner som flyr til 128 forretnings- og ferie destinasjoner i Asia, Australia, Afrika, Midtøsten, Amerika og Europa.

Hittil i 2013 har selskapet lansert 6 nye destinasjoner – Gassim (Saudi-Arabia), Salalah (Oman) , Najaf og Basra (Irak), Phon Penh (Kambodsja) og Chicago (USA). I løpet av de neste månedene vil nettverket inkludere følgende destinasjoner – Sulaymaniyah (Irak, 20. august), Chendu (Kina, 3. september) og som nylig annonsert Addis Abeba (Etiopia, 18. september), Clark International Airport (Filipinene, 29. oktober) og Philadelphia (USA, 2. april 2014).

Videofilm om Qatar Airways Boeing 787 Dreamliner:

www.qatarairways.com/787

RUTETABELL:

Oslo–Doha
QR954 mandag, onsdag, fredag og søndag kl. 15.45 (ankomst Doha kl. 23.30)
QR956 tirsdag, torsdag og lørdag kl. 11.35 (ankomst Doha kl. 19.20)

Doha–Oslo
QR953 mandag, onsdag, fredag og søndag kl. 08.00 (ankomst Oslo kl. 14.15)
QR955 tirsdag, torsdag og lørdag kl. 01.05 (ankomst Oslo kl. 07.20)

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap og er rangert som verdens beste flyselskap ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over USD 50 milliarder. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo, samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober ble flyselskapet, som det første av de store Midtøstenselskapene, invitert til å bli medlem i en global flyallianse, oneworld. For mer informasjon, se www.qatarairways.com.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:

Brukernavn: qrcomms

Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: +46 8 402 00 98

Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: +46 73 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69