QATAR AIRWAYS INTRODUSERER CARGORUTE FRA OSLO

Dedikert flyfraktrute fra Oslo med B777F

April 24, 2013

Oslo, NORGE – I begynnelsen av denne måneden introduserte Qatar Airways dedikert ukentlige cargofly fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

Tidligere kunne Qatar Airways tilby cargo-tjenester via andre transportører, men har nå økt sin kapasitet ved å introdusere en dedikert flyfraktrute for det voksende markedet for transport av produkter og tjenester mellom Norge og Qatar.

Qatar Airways opererer den nye Oslo – Doha cargoruten med en effektiv Boeing 777 fraktfly som har kapasitet på 105 tonn frakt. Dette flyet komplimenterer den eksisterende frakt kapasiteten som transporteres på flyselskapets daglige passasjerfly, Airbus A330, som har en kapasitet på 25 tonn, i tillegg til passasjerbagasje.

Flyfrakten transporteres via Qatar Airways’ hovedterminal i Doha og videre til ulike steder rundt om i verden. Qatar Airways har nå en total fraktkapasitet fra Oslo på 280 tonn pr. uke.

Produktene som transporteres fra Norge og nærliggende regioner er primært fersk laks sammen med andre typiske varer og utstyr som produseres i Norge for eksport. Det er en voksende etterspørsel etter norsk laks i Midtøsten og Asia. Den nye flyfraktruten er et godt eksempel på hvor gode flyforbindelser Qatar Airways kan tilby mellom Europa og land i Asia, Australia, Afrika og Midtøsten.

De nye dedikerte cargo-operasjonene og de eksisterende passasjerrutene gjør Qatar Airways til et av de ledende flyselskapene når det gjelder transport av både passasjerer og flyfrakt mellom Norge og Asia, Australia, Afrika og Midtøsten.

I mars 2013 var Qatar Airways vert for den 7. World Cargo Symposium i Doha, med over 1000 delegater tilstede. Finansministeren i Qatar, Hans Eksellense Yousef Hussain Kamal, innviet den globale flyfrakt konferansen. Han fremhevet nøkkelrollen som Qatars regjering spiller i markedsføringen og støtten av den lokale, regionale og internasjonale flyindustrien.

Administrerende direktør i Qatar Airways, Akbar Al Baker, avslørte Qatar Airways Cargo sine ekspansjonsplaner under World Air Cargo Symposium. Han uttalte at Qatar Airways vil øke antallet fraktfly mot slutten av året, for å forsterke selskapets fraktoperasjoner.

World Air Cargo Symposium er organisert av International Air Transport Association (IATA).

Qatar Airways har hatt en rask vekst etter bare 16 års drift, og flyr for tiden til 126 nøkkeldestinasjoner i Europa, Midtøsten, Afrika, Asia/Stillehavsområdet og Amerika.

I løpet av de neste uker og måneder vil Qatar Airways lansere planlagte flyvninger til flere nye destinasjoner, inkludert Salalah, Oman (22. mai) og Chengdu, Kina (3. september), i tillegg til mange andre destinasjoner som vil annonseres på et senere tidspunkt.

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap som er rangert som verdens beste i sin bransje ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Qatar Airways fortsetter å satse stort i Skandinavia med daglige avganger fra Oslo, Stockholm og København.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over USD 50 milliarder. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober ble flyselskapet, som det første av de store Midtøsten-selskapene, invitert til å bli medlemmer i en global flyallianse, oneworld. For mer informasjon, se
www.qatarairways.com.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:

Brukernavn: qrcomms

Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: +46 8 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: +46 73 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69