QATAR AIRWAYS LANSERER 787 DREAMLINER PÅ SINE FLYRUTER TIL NORGE

Flyselskapet er det første som opererer daglige flyruter med neste generasjons fly til de Skandinaviske hovedsteder

2. september 2013

OSLO, Norge - Qatar Airways feirer nok en milepæl med lanseringen av flygninger med langdistansemaskinen Boeing 787 Dreamliner fra Doha International Airport til Oslo Lufthavn. Med innvielsesturen den 1. september, blir Qatar Airways det aller første flyselskapet som opererer daglige B 787 Dreamliner flyruter til alle Skandinaviske hovedsteder (Oslo, København og Stockholm).

– Våre skandinaviske ruter er svært viktige for oss, og jeg er glad for at våre Dreamlinere blir introdusert til Oslo og kan tilby passasjerene et enestående nivå av service og komfort til og fra den norske hovedstaden, sier Akbar Al Baker, Chief Executive Officer i Qatar Airways.

– Qatar Airways Dreamliner er en flott maskin og inkluderer en av de mest innovative og komfortable interiørdesignene i bransjen. Med introduksjonen av denne flymaskinen har selskapet forsterket det faktum at vi går lengre enn langt for å sørge for at alle kundene våre blir tatt godt vare på fra det tidspunktet hvor de bestiller reisen til de lander på sluttdestinasjonen, sier Al Baker.

– Vi er veldig stolte over å kunne ønske Qatar Airways sine nye Dreamliner velkommen til Oslo Lufthavn. Dette vil gi passasjerer som reiser til Doha en flott flyopplevelse med markedets mest moderne fly. Vi er svært tilfredse med at Qatar benytter sitt nye fly på denne ruten, sier administrerende direktør i Oslo Lufthavn, Nic Nilsen.

– Vi er glade for å kunne introdusere vår Boeing 787 på flygningene til Oslo, og det gjør at vi kan tilby passasjerene våre en enda mer unik reiseopplevelse. Vi er også glade for å kunne introdusere Dreamlineren til Oslo i dag. Ettersom vi introduserte Boeing 787 på flygningene til Stockholm den 1. august, betyr det at vi nå flyr til hele Skandinavia med denne fantastiske maskinen. Det er en spennende tid for luftfartsbransjen, og vi er veldig glade for at Qatar Airways bidrar med å vise veien, sier Günter Saurwein, Qatar Airways Country Manager i Skandinavia, Finland og Baltikum.

Qatar Airways Dreamliner har totalt 254 seter og et spesialdesignet interiør. Businessklassen har 22 seter med konfigurasjon 1-2-1, mens Økonomi har 232 seter fordelt på 3-3-3 konfigurasjon.

Dreamliner 787 er laget av komposittmaterialer og er mer drivstoffeffektivt enn noen andre sammenlignbare fly av samme størrelse og rekkevidde. Unike funksjoner inkluderer større vinduer, mindre kabinstøy og renere kabinluft. Dreamliner er en miljøleder blant flymaskinene med sitt 20 prosent lavere drivstofforbruk og 20 prosent mindre CO2-utslipp. Det er også viktig å legge merke til at flyet er mer stillegående enn andre, og det er en ekstra bonus for boligområdene som ligger rundt Oslo Lufthavn.

Flyselskapets 787-maskiner er verdens første Dreamlinere som har installert trådløse fasiliteter som gjør at passasjerene kan holde kontakten med venner og kolleger på bakken via Internett og SMS både på Business- og Økonomiklasse.

Qatar Airways har opplevd en sterk vekst i løpet av bare 16 års drift. I dag har de en moderne flåte bestående av 127 fly som opererer til 128 sentrale forretnings- og fritidsdestinasjoner over hele Europa, Midtøsten, Afrika, Asia og stillehavsområdet samt Amerika.

Qatar Airways har så langt i år lansert syv nye ruter – Gassim (Saudi Arabia), Salalah (Oman), Najaf og Basra (Irak), Phnom Penh (Kambodsja), Chicago (USA) og Sulaymaniyah, (Irak). I løpet av de neste månedene vil nettverket utvides med flere andre destinasjoner: Chengdu, Kina (3. september), Addis Abeba, Etiopia (18. september), Clark International Airport, Filippinene (27. oktober) og Philadelphia, USA (2. april 2014).

Video om Qatar Airways 787 Dreamliner:

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap og er rangert som verdens beste flyselskap ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012.
Qatar Airways fortsetter å satse stort i Skandinavia og har daglige avganger fra Oslo, Stockholm og København, som alle opereres med Boeing 787 Dreamliner. Fra Oslo Lufthavn opereres det i tillegg 2 ukentlig dedikerte cargo flights med Boeing 77F.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over USD 50 milliarder. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober 2012 ble flyselskapet, som det første av de store Midtøsten-selskapene, invitert til å bli medlem i en global flyallianse, oneworld. For mer informasjon, se
www.qatarairways.com.

FOR BILDER AV QATAR AIRWAYS BESØK DENNE HJEMMESIDEN:

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: + 46 8 402 00 98

Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: + 46 73 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69