QATAR AIRWAYS MEDLEM I ONEWORLD ALLIANSEN FRA 30. OKTOBER 2013

10. september 2013

Fra og med 30. oktober 2013 blir Qatar Airways fullverdig medlem i oneworld alliansen. Qatar Airways er dermed det første flyselskapet fra Midtøsten som blir en del av en global flyallianse. Qatar Airways avslutter implementasjonsprogrammet kun ett år etter å ha blitt invitert med i oneworld alliansen, vanligvis tar denne prosessen rundt 18 måneder.

Fra og med onsdag 30. oktober kan 3 millioner medlemmer i Qatar Airways Privilege Club dra nytte av oneworld alliansens medlemsfordeler, for eksempel å tjene inn eller bruke Qmiles-poeng, hver gang de flyr med et av oneworldsmedlemmer. Alliansen omfatter per i dag Air Berlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Royal Jordanian, S7 Airlines samt ca. 30 datterselskaper. Selvfølgelig kommer også de totalt ca. 130 millioner medlemmene som tilhører disse flyselskapene til å kunne tjene inn og bruke poeng på Qatar Airways flyvninger.

Privilege Club Platinum-medlemmer får Emerald-status innen oneworld, Privilege Club Gold-medlemmer får Sapphire- status og Privilege Club Silver-medlemmer får oneworld Ruby- status. Fra og med 30. oktober får i tillegg Privilege Club Platinum- og Gold-medlemmer tilgang til de 550 flyplassloungene over hele verden som drives av allianseselskapene. Dette gjelder også passasjerer på Qatar Airways First og Business Class.

Qatar Airways medlemskap i oneworld innebærer mange fordeler for alliansen og kundene deres, blant annet:

-        Forbindelser til 1000 flyplasser i mer enn 150 land med 14 000 avganger per dag

-        En flåte med nærmere 3 500 fly som transporterer 480 millioner passasjerer per år

-        Inntekter på 140 milliarder US-dollar per år

I løpet av Qatar Airways relativt korte historie har vi lykkes med å raskt etablere oss som innovative og med høy kvalitet i alt vi foretar oss. Vi er glade for å kunne fortsette i dette sporet ved å være det eneste store flyselskapet fra Midøsten som er medlem i noen av de globale flyalliansene. Vi er også stolte av å bli medlem i den beste, oneworld, og i tillegg ha blitt innlemmet på rekordtid. Vi gleder oss til å bli en del av alliansen sammen med noen av verdens beste flyselskaper og kunne tilby enda flere goder til kundene våre, sier Akbar Al Baker, CEO for Qatar Airways.

Kvalitet har alltid vært det viktigste for oneworld. Derfor er vi glade for å få ønske velkommen ytterligere et av verdens best flyselskap til alliansen, Qatar Airways. Oneworld sikter mot å bli førstevalget for reisende over hele verden. Qatar Airways tilfører en betydelig forbedring ved å tilby forbindelser til mange av destinasjonene som er viktigst for disse passasjerene. Vi ser frem til å ønske Qatar Airways og kundene deres velkommen til verdens ledende flyallianse, sier Bruce Ashby, CEO for oneworld.

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap som er rangert som verdens beste i sin bransje ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Selskapet er i tillegg utsett til "Beste interkontinentale flyselskap" på den svenske Grand Travel Award i 2011, 2012 og 2013.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over 50 milliarder US-dollar. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. 30. oktober 2013 blir flyselskapet, som det første av de store selskapene i Midtøsten, medlem i en global flyallianse, oneworldgroup. Ytterligere informasjon www.qatarairways.com.

FOR BILDER, VENNLIGST BESØK FØLGENDE NETTSIDER:

www.oneworld.com/toolkit

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: +46 8 402 00 98

Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: +46 73 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: +46 70 898 33 69