Nordens største nettbutikker lager en egen e-handelsdag  for å sparke igang julehandelen

Inspirert av den amerikanske “Cyber Monday” og “Black Friday”  har de største nordiske e-handelsaktørene gått sammen for å promotere netthandel en hel dag som en kickstart på julesesongen. Den første nordiske e-handelsdagen blir arrangert fredag 29. november i år. Nettbutikker fra forskjellige bransjer vil gi besøkende spesialtilbud gjennom hele dagen.

“Cyber Monday” er kjent som den største netthandelsdagen i USA. På denne dagen gir forskjellige nettbutikker store rabatter som kun er gyldig i én dag og samarbeider på denne måten for å sparke igang julehandelen. For første gang vil et liknende arrangement finne sted i Norden, når flere av de sentrale aktørene i regionen samarbeider for å etablere en felles nordisk e-handelsdag den 29. november. I løpet av 24 timer vil nordiske nettbutikker glede sine kunder med spesialtilbud og tilleggsrabatter på en rekke ulike produktkategorier.

På den første nordiske e-handelsdagen vil kunder kunne få glede av gode tilbud innen produktkategorier som mote, bøker, elektronikk og leker. Flere av de mest sentrale nettbutikkene har sluttet opp om initiativet, deriblant CDON.com, Zalando.no, Nelly.com, Tretti.no, Gymgrossisten.no, Room21.no og Lekmer.no.

Med julehandelen rett rundt hjørnet, publiserte forskningsinstituttet HUI nylig en undersøkelse som viste at det forventes rekordhøye beløp fra handel på nett i år. Netthandel blir i stadig større grad ansett som en praktisk måte å handle gaver på, og et økende antall kunder velger derfor å gjøre en større andel av julegavehandlingen på nett. Sammenlignet med tradisjonell handel hvor kunder må tenke på trafikk, parkering og overfylte kjøpesentre, er netthandel er en komfortabel måte å handle på. Den nye nordiske e-handeldagen ønsker å vise enda flere kunder at julegavehandelen også kan gjøres på en komfortabel måte, og samtidig gi kundene gode rabatter og tilbud i løpet av denne dagen.

I følge CDON Groups Paul Fischbein og Zalandos regionsjef Michael Lindskog ser også handelsstanden frem til å tilby gode rabatter gjennom den første årlige e-handelsdagen.

I USA arrangeres “Cyber Monday” i år for 9. gang, som alltid første mandag etter Thanksgiving. I Europa finnes “Cyber Monday” fenomenet i Tyskland, Frankrike, Portugal og Storbritannia, der dagen også omtales som ”Mega Monday”.  Også i Kina ble det nylig arrangert en egen versjonen av dagen (11. November) og eksperter anslår at det totale transaksjonsbeløpet i løpet av disse 24 timene var på over 8,2 milliarder dollar. Til sammenligning var omsetningen i USA estimert til 1,46 milliarder dollar i løpet av Cyber Monday i 2012.

For mere informasjon, besøk www.cdongroup.com, eller kontakt:
Fredrik Bengtsson, Kommunikasjonssjef
Tfn:                      +46 (0) 700 80 75 04
E-post:                 press@cdongroup.com, ir@cdongroup.com

CDON Group er Nordens ledende e-handelskonsern. Siden starten i 1999 har gruppen utvidet sin produktportefølje og er idag en av markedslederne på e-handel innen underholdning(CDON.COM, Lekmer.com), Mote(Nelly.com, Members.com), Sport & Helse(Gymgrossisten.com, Bodystore.com, Milebreaker.com) og Hjem & Hage(Tretti.com, Rum21.no). Under 2012 generete gruppen 4,5 milliarder kroner i inntekter. CDON Group er notert på NASDAQ OMX Stockholm Mid-cap liste under kortnavnet ”CDON”.