Pressemelding Nordmenn verdensmestere i nettauksjon: - Fra underskudd til overskudd for QXL.no (Oslo, 30.03.04) Etter 4 år med store investeringer i det norske nettauksjonsmarkedet, vil QXL Auksjon Norge AS endelig levere positive resultater. Selskapet kan allerede nå love et overskudd i millionklassen for regnskapsåret som avsluttes denne måneden. Adm.direktør Jørgen Nilsson i QXL mener at kritisk masse av brukere nå er nådd og den positive trenden innen netthandel gjør at QXL ser lyst på fremtiden. - Årsaken til de positive resultatene er 4-års målrettet og tålmodig investering i markedsføring og utvikling av kundebasen. I tillegg har lansering av ny teknisk plattform, effektivisering av organisasjonen, lojale medlemmer samt sterk vekst i netthandel vært avgjørende. Vårt mål er å tilby en markedsplass hvor folk flest enkelt, raskt og effektivt kan kjøpe og selge varer man ikke trenger eller har bruk for, på en spennende måte. Etter responsen å dømme går det riktig vei, sier Nilsson. Verdensmestere i auksjonsbruk Nilsson mener at Nordmenn er verdensmestere i auksjonsbruk basert på antall innbyggere. Av Norges 2.8 millioner innbyggere over 18 år er hele 530.000 registrerte medlemmer av QXL.no, og hver måned registrerer det seg over 12.000 nye. En nettauksjon er avhengig av stor omløpshastighet på varene som legges ut, og høy aktivitet/budgiving. På QXL.no selges det hver måned over 120.000 brukte og nye produkter. Over 5 millioner varer har allerede skiftet eier gjennom QXL.no og selskapet tror på sterk vekst i 2004. - Det virker som nordmenn er blitt flinkere til å selge ting de ikke trenger fremfor å kaste det på fyllinga. I desember ble det for eksempel solgt over 10.000 brukte mobiltelefoner. Tallet høres høyt ut men det er lite sett i forhold til at det i snitt finnes ca. 500.000 mobiler som ikke er i bruk. Dette er gjenvinning omsatt i kontanter, avslutter Nilsson. For ytterligere info kontakt: Jørgen Nilsson Adm.direktør, QXL AuksjonNorge AS +47 905 07 449,+47 23 28 36 47 jorgen@qxl.no QXL.no er Norges største markedsplass for kjøp og salg på Internett med over 530.000 registrerte medlemmer i Norge. På QXL kan brukere gratis legge ut gjenstander for salg gjennom auksjonsprinsippet og by på alt mellom himmel og jord. QXL kan sammenlignes med et moderne rubrikkmarked hvor ting selges gjennom elektronisk auksjon. QXL blir også benyttet som markedsplass av anerkjente leverandører av nye merkevarer. Som privatperson kan du både selge og kjøpe på QXL. QXL.no har 12 ansatte og er lokalisert sentralt i Oslo. QXL.no er eid av QXL Ricardo Plc som har auksjoner i 12 europeiske land. Vårt hovedkontor ligger i London og er børsnotert på LSE (London). QXL.no har tidligere kjøpt auksjonstjenestene DinSide Auksjon og Bidlet.no. Selskapet har operert i Norge siden februar 2000. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no