Nå har Nord-Europas flotteste Radisson SAS-hotell åpnet i Fredrikstad

- Her er det ikke spart på noe og dette er et hotell som vil bli lagt merke til. Beliggende i den fantastiske byen Fredrikstad i kombinasjon med kjedekonseptet Radisson SAS, vil hotellet tiltrekke mange nye besøkende til plankebyen, sier hotelldirektør Peter Anker-Møller.

Det nye hotellet har et nettoareal på 11.000 kvadratmeter og 172 rom med en gjennomsnittlig størrelse på 23 m2. Den anerkjente interiørarkitekten Christian Lundwall har innredet hotellet med svært moderne løsninger. Gjestene kan velge rom i to forskjellige designretninger, urban- og ocean-stil. 16 av rommene har såkalt business class-standard, og fem rom er tilpasset bevegelseshemmede. I tillegg er det anlagt to juniorsuiter og en executive suite på 100 m2. Samtlige rom har aircondition, flatskjerm, minibar, safe og gratis trådløst bredbånd.

- Fredrikstad får nå et hotell i internasjonal toppklasse. Norge er et av Rezidors viktigste markeder og dette vil styrke vår posisjon som nordisk markedsleder ytterligere, sier Martin Creydt, adm. direktør for Rezidor i Skandinavia.

Hotell- og byutvikling
Byggingen ble igangsatt i 2005 og hotellet fremstår i dag som Nord-Europas flotteste Radisson SAS-hotell. Lykkeberg Hotelleiendom, med Terje Høili og Arvid Ryen i spissen, er initiativtakere. Hotellet er lokalisert i tilknytning til rådhuset og det nye flerfunksjonelle kulturbygget i Fredrikstad, et område som Fredrikstad kommune har investert flere hundre millioner kroner på å fornye.

Hotellet vil tilby restaurantkonseptet Filini som skiller seg fra en tradisjonell hotellrestaurant. Restauranten med 134 spiseplasser vil tilby mat inspirert fra Italia og Middelhavet til både hotellgjester og øvrig publikum. Filini-konseptet er utviklet av den anerkjente matskribenten Roy Ackerman.

Fredrikstad – det nye møtestedet
Hotellet vil også bli et utmerket konferansehotell. I Diamond Hall er det plass til 400 personer i en mottagelse. Den tidligere kinosalen Den blå grotte er blitt en integrert del av hotellet og kan benyttes til ulike formål. Salen tar 440 i auditorium og 300 dersom den brukes til bankett. I tillegg til de store konferansemulighetene er det også seks eksklusive møterom i åttende etasje og 14 møterom totalt.

- Vi har stor tro på Fredrikstad som hotell- og konferanseby. Fredrikstad er på mange måter den nye norske møtebyen lokalisert kun en times togreise fra Oslo eller en kort båttur fra Vestfold. I tillegg er kommersialiseringen av Moss Lufthavn Rygge spennende, sier Peter Anker-Møller og legger til at Fredrikstad og Sarpsborg samlet representerer en befolkningsstørrelse tilsvarende Stavanger.