Nytt storhotell i Tromsø med internasjonal standard

I går åpnet det nye Radisson SAS-hotellet i Tromsø. Utbyggingen representerer den største satsingen på et enkelthotell i Nord-Norge noensinne.

Ordfører Hermann Kristoffersen, fylkesordfører Ronald Rindestu og fylkesmann Svein Ludvigsen foretok den offisielle åpningen av hotellet som blir et av landets største.

Radisson SAS Hotel Tromsø har blitt totalrenovert og utvidet, og Tromsø får nå et nytt storhotell med høy internasjonal standard. Kapasiteten økes betydelig og hotellet blir et av landets største med totalt 18.500 m² bygningsmasse. Målsetningen er at Radisson SAS Tromsø igjen skal bli det ledende hotellet i Nord-Norge.

Betydelig hotellmarked
- Tromsø er et av landets beste hotellmarkeder, men har frem til i dag manglet et internasjonalt topphotell med kongressfasiliteter. Etter at regjeringen Stoltenberg lanserte Nordområdesatsningen, ser vi at stadig flere nasjonale og internasjonale konferanser blir lagt til byen, og det nye hotellet vil i så måte spille en viktig rolle i den videre utvikling av så vel reiselivet som næringslivet generelt, sier hotelldirektør Dag Høybakk ved Radisson SAS Hotel, Tromsø.

Arktisk og chili
Hotellet har 269 rom og er oppført basert på både eksisterende bygg og nybygg. Glassbroer i alle etasjene vil knytte den gamle og nye delen sammen. I eksisterende bygg er alle rom totalrenovert. Det er bygget et helt nytt kjøkken og ny restaurant som har fått navnet Aurora. Nybygget har gitt hotellet et nytt inngangsparti, ny resepsjon, lobby, lobbybar, fem nye møterom og landsdelens største kongresshall. I det nye bygget finnes også 83 nye hotellrom, businessclassrom, suiter og juniorsuiter.

Gjestene kan velge rom i to ulike designretninger; arktisk eller chili. De arktiske rommene har lyse friske farger med innslag av grønt og rødt. Chili-rommene har sterkere, eksotiske farger. Businessrommene har egen espressomaskin og samtlige rom har gratis internett. Hotellet tilbyr også en flott relaxavdeling med sjøutsikt.

Et kvartal blir til
Også områdene i tilknytning til hotellet har fått nytt liv. Vital er investor for den nye delen av hotellet og selskapet har i tillegg kjøpt de verneverdige Holmboe-bryggene i området. Disse sjøhusene skal i løpet av det neste året totalrenoveres og kvartalet blir et av Tromsøs flotteste områder.

- Dette vil bli et hotell i toppklasse med tilhørende flotte omgivelser, sier hotelldirektør Dag Høybakk.