Seier til REMA 1000s sparekampanje

Report this content

10. mars 2009: - Dette er en seier for norske forbrukere. Vi i REMA 1000 vet at folk flest er mer opptatt av sparing i disse tider, og vår kampanje skal gjøre det lettere for norske forbrukere å spare penger. Dette likte ikke våre konkurrenter, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS Ole Robert Reitan.

REMA 1000s store sparekampanje sammenlignet priser med andre dagligvarekjeder for å gjøre forbrukerne mer prisbevisste. Nå har Forbrukerombudet kommet med sine konklusjoner rundt kampanjen i et brev der de på alle sentrale punkter støtter REMA 1000 og sparekampanjen.

- Vi synes det er veldig gledelig at Forbrukerombudet har konkludert med at REMA 1000s kampanje verken er villedende eller ulovlig. Og vi er ekstra glade for at Forbrukerombudet er enige med oss i at slik markedsføring kommer forbrukerne til gode, sier Reitan.

Han understreker at REMA 1000 hadde gjort et grundig forarbeid for å sikre at prissammenligningene skulle være utført på rett måte, og derfor var sikre på at sparekampanjen var redelig utført og i tråd med norsk lov.

REMA 1000 svarte i februar på Forbrukerombudets brev der det ble stilt flere spørsmål om sparekampanjen. NorgesGruppen og Coop hadde da klaget REMA 1000 inn for Forbrukerombudet i hvert sitt brev. Nå har Forbrukerombudet i sitt svarbrev til REMA 1000 konkludert med at REMA 1000s kampanje verken er villedende eller lovstridig. Forbrukerombudet sier også i brevet at de er positive til markedsføringstiltak som kan bidra til økt konkurranse i dagligvarebransjen, og at dette kommer forbrukerne til gode så lenge markedsføringen ikke er villedende.

Også Konkurransetilsynet har fulgt med REMA 1000s kampanje og uttalt i media at de med interesse så at REMA 1000 utfordret de øvrige kjedene med sine prissammenligninger, og at det er veldig ønskelig at kjedene blir litt mer aggressive i konkurransen.

- Vi tror åpenhet rundt priser er positivt for konkurransen. Vi kommer til å fortsette med slike prissammenligninger, så fremover vil jeg oppfordre våre konkurrenter til å heller sette inn ressurser på å kutte prisene i butikken for forbrukerne fremfor å bruke tid og penger på advokater og 50 siders klager, avslutter Reitan.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Martin Klafstad, innkjøps- og markedsdirektør i REMA 1000 Norge, telefon 928 96 700

Dette er REMA 1000
REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede innen lavpris. Den første REMA 1000-butikken ble startet opp i 1979 på Bromstad i Trondheim, og kjeden består i dag av 451 butikker over hele landet.

www.rema.no