Her ferierer nordmenn i sommer — Barcelona på topp for andre år på rad

At sommeren i Norge blir varm og solrik i feriemånedene kan man dessverre ikke alltid regne med. Mange velger derfor å rømme landet for å sikre seg varmen, men også for å se severdigheter. Reisearrangøren Reisefebers salgsstatistikk viser at flest nordmenn kommer til å sommerferiere i storbyer i år, og akkurat som i fjor er Barcelona mest populært.

Reisefebers ferskeste salgsstatistikk viser at vi nordmenn helst reiser til europeiske storbyer om sommeren. Barcelona, London og Roma beholder sine plasseringer, mens Praha, Bangkok og Paris har måttet vike plassen for New York og Los Angeles. Det kan komme av at den amerikanske dollaren fortsatt er ganske lav i forhold til den norske kronen.
En annen trend som har dukket opp, er at flere nordmenn velger å ta sommerferien Norge.

Andre populære destinasjoner er Amsterdam, Paris, Berlin og Bangkok. Reisefeber har også registrert en markant større interesse for USA. Salget av reiser til New York har økt med 26 prosent, til Orlando med 77 prosent og til Los Angeles med 171 prosent. Dessuten selger reiser til Washington, San Francisco og Miami som aldri før.

Statistikken vår viser en tydelig kobling mellom et ønske om varmere klima og muligheten til bra sightseeing. Personlig tror jeg at nordmenn håper på en varm sommer i det lengste, men samtidig sørger for å sikre ferien med en reise til en eller annen solsikker storby, sier Lena Wennerstein, salgsdirektør i Reisefeber Skandinavia.

Slik ser salgsstatistikken for Norge ut for Reisefeber for juni, juli og august i hhv. år og i fjor:

2 London
3 New York
4 Lisboa
7 Malaga
8 Los Angeles
9 København
10 Stavanger

2 London
3 Nice
4 Praha
7 Lisboa