FINANSKRISEN GIR SJOKKPRISER PÅ REISER

Den økonomiske krisen har for lengst nådd reiselivsbransjen. Billigere olje og dermed lavere drivstoffkostnader oppveies nå av frykten for at folk flest antas å kutte ned på reisevirksomheten.
Nå ruster flyselskaper, turoperatører og reisebyråer til sjarmoffensiv og kutter prisene dramatisk…

restplass.no tilbyr for første gang i manns minne nå reiser til USA tur/retur inklusive skatter og avgifter til under 3.000,- Men det er ikke bare reiser over dammen som er blitt billigere. Bom hos turoperatørenes prognoser har ført til at restplasser til Kanariøyene nå går unna for 500,- tur/retur, inklusive skatter og avgifter.

” I mine 10 år i bransjen har jeg aldri sett liknende ”, sier daglig leder Jason Eckhoff i restplass.no, som tilføyer at han fullt ut støtter priskuttene.

” Lavere priser er nettopp det som får folk til å sette seg ned ved datamaskinen for å bestille reiser igjen. Vi så det samme i 2001. Etter 11. september sto det helt stille frem til flybillettprisene ble kuttet dramatisk, da tok etterspørselen etter billige reiser seg kraftig opp ”.

Icelandair og Bjørn Tore Larsen senker nå i en periode prisene til USA under den magiske 3000 kroners grensen. Larsen fremhever at dette er nødvendige virkemidler for å stimulere markedet og skape oppmerksomhet rundt det at det faktisk nå er utrolig gunstig å sikre seg flybilletter.

Selv er restplass.no proaktive ved å ta seg ingen fortjeneste på disse flybillettene og ved å formidle de aller rimeligste til reiseklubben restplass.no, som teller godt over 300.000 medlemmer.

I urolige tider med økende arbeidsledighet, går markedet i retning billigere reiser. Eckhoff mener det er leverandører av de dyre luksusreiser som vil merke nedgangen mest. Safari og superluksus er herved ut, også for de som har penger. Dette er ikke tiden for å vise seg frem.

Eckhoff poengterer til slutt at vanligvis kommer det hete kampanjer med billige reiser i januar. Nå ser han imidlertid at tilbudene kommer raskere og kraftigere. Vinneren er de som har feriedager til gode i år eller sikrer seg ferien i 2009 nå, til sjokkpriser!