Valutasjokk skaper turistrush til England og USA...

Pundet og dollaren raser. Den britiske valutaen har ikke vært billigere på over 30 år og dollaren er raskt på vei ned i rekordbillig territorium. Reisebyråene gleder seg over merkbar økning i antall turister til England og USA!

Til tross for kristetider, opplever nettreisebyrået restplass.no travle dager. En lang og snøtung vinter gjør at nordboere lengter etter sol, sommer og storbyopplevelser. Spesielt England med London og USA med New York er populært nå.

Daglig leder i restplass.no, Jason Eckhoff sier: "Nå har alle reiselystne enda flere argumenter for å velge England eller USA. Dette er fra før store reisemål men styrkelsen av den norske krona har gitt oss en unik kombinasjon av lave flybillettpriser, billige hotellopphold og rimelig shopping. Hotelloppholdet er tradisjonelt kostbart i London og New York om man vil bo bra. Men de store valutasvingningene har snudd opp ned på dette og det er blitt langt rimeligere å bo. Shopping på en storbyrtur utgjør også normalt en anseelig andel av feriebudsjettet. Men nå er handleturen på Oxford Street eller 5th Avenue superbillig historisk sett."

Den polske valutaen har også gått kraftig tilbake, over 20% så langt i år. Og pussig nok er det ingen strøm av turister til Polen.

Eckhoff fortsetter: "Drømmen om USA lever og nå er den på billigsalg. Direktefly Oslo-New York for rekordlave 3392,- sier det meste. Alle som lenge har drømt om USA, har nå god grunn til å realisere drømmen. London er storby nr 1 for nordmenn og et sted man ikke trenger spesielle incentiver for å besøke." Når prisene nå droppes dramatisk på oppholdet, slår dette klart ut på etterspørselen, avslutter Eckhoff.

FERSKE PRISER

FLYPRIS DIREKTE FRA OSLO
LONDON 1230,-
NEW YORK 3392,-