Rekordresultat for Rezidor Hotel Group i Norden

Rezidor Hotel Groups inntekter økte med 15,1 prosent til 213,3 MEUR (185,4 MEUR) i fjerde kvartal 2007. Tilsvarende tall for gruppens aktiviteter i Norden var 99,9 MEUR (84,2 MEUR)

I fjerde kvartal utgjorde Norden 46 prosent av konsernets omsetning. For hele 2007 ble omsetningen i Norden 353,5 MEUR (313,8 MEUR), som er 45 prosent av konsernets omsetning.

Konsernets EBITDA ble i fjerde kvartal 28,4 MEUR (17,3 MEUR før kostnader knyttet til børsnoteringen i Stockholm). EBITDA-marginen ble 13,3 prosent (9,4 prosent). EBITDA ble påvirket positivt av engangsposter på 3,0 MEUR. Justert EBITDA og EBITDA-margin ble henholdsvis 25,4 MEUR og 11,9 prosent.

For hele 2007 ble EBITDA 86,5 MEUR (61,0 MEUR før kostnader knyttet til børsnoteringen i Stockholm) og EBITDA-marginen ble 11 prosent (8,6 prosent).

I Norden økte resultatet for Rezidor Hotel Group med 31 prosent i fjerde kvartal og endte på 18,4 MEUR (14,0 MEUR). For hele 2007 kom Norden ut med et resultat på 65,3 MEUR (47,2 MEUR), som er en økning på 38 prosent.

- I Norden legger Rezidor frem et rekordresultat og utviklingen har vært svært sterk i store deler av regionen, sier konsernsjef Kurt Ritter i Rezidor Hotel Group.

I fjerde kvartal tok Rezidor Hotel Group i bruk 974 nye rom, hvorav 203 rom var bygget ut innenfor rammen av gjeldene avtaler. Over 77 prosent av rommene omfattes av managementavtaler. I løpet av hele 2007 er 5 027 nye rom satt i drift.

I fjerde kvartal 2007 undertegnet Rezidor Hotel Group avtale om 2 698 nye rom. I fjerde kvartal ble det tegnet 15 nye avtaler, og det førte til at 2007 ble et rekordår med totalt 53 undertegnede avtaler.

For ytterligere informasjon:
The Rezidor Hotel Group
Per Blixt, Senior Vice President Corporate Communications & Investor Relations
Tlf +32 2 702 92 23, per.blixt@rezidor.com

The Rezidor Hotel Group er et av verdens raskest voksende hotellselskap. Gruppens portefølje inkluderer 322 hoteller med mer enn 65.800 rom i drift og under utvikling i 48 land.

Rezidor driver hotellkjedene Radisson SAS Hotels & Resorts, Regent International Hotels, Park Inn og Country Inns & Suites i Europa, Midt-Østen og Afrika, samt lojalitetsprogrammet goldpoints plus™ for frekvente hotellgjester. Rezidor har signert en global lisensavtale med det italienske motehuset Missoni angående utvikling og drift av en kjede livsstilshoteller med samme navn; Hotel Missoni.

I november 2006 ble Rezidor Hotel Group notert på Stockholm-børsen. Med sine 41,7 prosent er Carlson Companies største aksjeeier.

For ytterligere informasjon, besøk www.rezidor.com.