Ricoh slukker skiltene over hele verden på Verdens miljødag

Ricoh skrur av lysene på alle sine skilt på verdens Miljødag 5. juni. Dette gjelder selvsagt også skiltene på Ricoh Norges hovedkontor i Nydalen i Oslo og på avdelingskontorene rundt om i landet. Skiltene i New York, London og Sydney er selvforsynt med energi og får lov til å lyse også denne dagen. Dette er ett av mange tiltak Ricoh iverksetter i juni måned som ledd i kampanjen «Ricoh Global Eco Action Month». Målet er å skape økt miljøbevissthet.

Tor Fredriksen, kvalitets- og miljøsjef i Ricoh Norge, sier: «For Ricoh er miljø og bærekraft ikke bare fokusområder, men egne bedriftsstrategier. Å skape en positiv endring for miljøet handler ikke minst om å hjelpe våre kunder med å oppdage hvordan økonomi og miljø kan gå hånd i hånd, så vel som å ha et kontinuerlig miljøfokus i våre egne aktiviteter.»

«Ricoh Global Eco Action» startet for ni år siden, i 2006. Årets fokus handler om å dele miljøbevissthet med hverandre.
Selskapet ønsker å forene krefter med ansatte over hele verden, familier, venner, lokale innbyggere og kunder for å øke omfanget av miljøtiltak.

«I et multinasjonalt selskap som Ricoh kan vi handle både globalt og lokalt», sier Tor Fredriksen. «Her på Oslo-kontoret har vi for eksempel engasjert oss i ByBi-prosjektet for å bidra til å begrense nedgangen i antall pollinerende insekter», fortsetter Fredriksen og minner om at ByBi arrangerer karneval og opptog i Oslo under Verdens miljødag (du finner mer informasjon på www.bybi.no).

Alle Ricoh-ansatte vil nå bli bedt om å signere en miljøerklæring. Slik skal alle vise at de forplikter seg til å delta aktivt i miljøtiltak hjemme og i nærmiljøet så vel som på kontoret. Ricoh skal samarbeide med offentlige virksomheter og bedrifter over hele kloden om å lage «Eco Action Day»-arrangementer, og kunder vil bli oppfordret til å sette sine multifunksjonsmaskiner, skrivere og andre enheter i eco-modus.

Miljøvennlige skilt
Skiltene som ikke skal slukkes under Verdens miljødag 5. juni, er selvforsynt med energi. Selv om skiltene ikke lyser i dårlig vær, håper Ricoh at budskapet de formidler, vil øke miljøbevisstheten hos mange. Ricohs skilt på Times Square ble montert i 2010 og var det første i New York City som ikke er koblet til strømnettet. I fjor ble miljøvennlige skilt satt opp i London og Sidney. Skiltene i New York og Sydney drives av solenergi, mens skiltet i London drives av kraft fra både sol og vind.

Du finner mer informasjon på www.ricoh.no og www.ricoh.com/environment .

Tor Fredriksen, kvalitets- og miljøsjef
E-post: tor.fredriksen@ricoh.no

Med slagordet imagine. change. hjelper Ricoh selskaper med å endre måten de arbeider og utnytter den kollektive idérikdommen til de ansatte på.