Ricohs klikkbare papir vinner pris for innovasjon

Ricohs klikkbare papir har fått utmerkelsen Best Valuable Innovation av European Digital Press Association (EDP). Prisen ble stemt frem av 20 magasiner som til sammen har mer enn en million lesere med interesse for trender innen digitaltrykk.

Papiret, som har fått navnet Clickable Paper™, gjør det enkelt å koble elektronisk markedsmateriell til trykksakene. Et usynlig mønster i bildet leses av en applikasjon som du laster ned på mobilen eller nettbrettet.

«Det klikkbare papiret setter leseren i direkte kontakt med opptil seks ulike internettressurser, for eksempel nettbutikker og nettportaler, videoer/multimedia og sosiale nettverk. Denne evnen gjør Clickable Paper svært attraktivt for bedrifter som vil gi det trykte papiret mer verdi. Leverandører av trykketjenester har nå muligheten til å tilby kundene langt mer kreative løsninger, og det er hyggelig at EDP anerkjenner denne nyvinningen», sier Lars Kjelling, leder for Production Print i Ricoh Norge.

Det klikkbare papiret er en interaktiv løsning som bygger bro mellom den virtuelle og fysiske verden, og den passer for trykkerier, byråer, forlag og andre som ønsker å forbedre den papirbaserte kommunikasjonen. De kan selv gjøre bildene klikkbare, uansett om de trykker offset eller digitalt. Funksjonaliteten kan være avgjørende for dem som skal utvikle en effektiv interaktiv kampanje som oppmuntrer lesere til å handle eller søke mer informasjon, og gir sporing av disse aktivitetene til utgivere og annonsører.

Clickable Paper™ er basert på Ricohs teknologi for bildegjenkjenning, en av mange innovative teknologiske løsninger som Ricoh fortsetter å utvikle og introdusere for markedet. Klikkbart papir er mer sikkert enn QR-koder, og gjør det mulig å gjenbruke allerede trykket materiale uten å merke, redigere eller reformatere kildedokumentene. Aktiveringsmerker brukes til å koble til flere medier med relatert innhold, informasjon fra brukere på sosiale medier eller oppmuntringer til handling, for eksempel Twitter-meldinger, kart og e-post.

Utmerkelsen fra European Digital Press Association er den tredje anerkjente prisen Ricoh vinner for sitt klikkbare papir på kort tid. Selskapet vant prisen 2013 Graph Expo Must See i Chicago og den franske Xplor Grand Jury Award for Innovation. Xplor-juryen valgte papiret basert på hvordan Ricoh og Bell&Ross, en produsent av luksusklokker, laget en spesialutformet applikasjon for å gi økt effekt til lanseringen av en ny keramisk klokke.

Lars Kjelling, Line of Business Manager
E-post: lars.kjelling@ricoh.no

Med slagordet imagine. change. hjelper Ricoh selskaper med å endre måten de arbeider og utnytter den kollektive idérikdommen til de ansatte på.