• Ricoh Norge AS/

Små og mellomstore europeiske bedrifter er nærmere full digitalisering enn store bedrifter, men må nå optimalisere prosesser

Ricoh Europe, London, 12. desember 2013 – Små og mellomstore bedrifter (SMB-er[1]) i Europa gjennomfører viktige digitale endringsprosesser raskere enn større virksomheter, viser en undersøkelse utført på vegne av Ricoh Europe. Studien avdekker samtidig risiko knyttet til dokumentsikkerheten i små og mellomstore bedrifter.

Nesten to tredjedeler av SMB-ene (64 prosent) forventer at de har digitalisert alle papirdokumenter i løpet av de neste tre årene. Til sammenligning forventer under halvparten (46 prosent) av større bedrifter det samme. I tillegg sier 78 prosent av SMB-bedriftsledere at de ansatte kan arbeide på dokumenter fra enhver mobil enhet levert av arbeidsgiver, sammenlignet med 69 prosent i store bedrifter.

Digitalisering av papirdokumenter vil gjøre det mulig for SMB-er å vokse inn i fremtiden med en mer produktiv og smidig arbeidsmodell. Det blir enklere for de ansatte både å dele kunnskap og å gjøre virksomheten mer tilgjengelig for kunden.

Samtidig er det mer sannsynlig (62 prosent) at de ansatte i SMB-er vil bruke personlige harddisker til å lagre informasjon, sammenliknet med 55 prosent for store bedrifter. Også dette er et betydelig tall. Slike handlinger innebærer risiko fordi de kan svekke fordelene ved effektiv informasjonsdeling. I tillegg kan lagring på personlige harddisker føre til tap av viktig forretningsinnsikt hvis ansatte slutter i selskapet og viktige dokumenter ikke hentes inn.

Det økte antallet kunnskapsarbeidere i fremtiden – pålitelige og dyktige medarbeidere som har døgnkontinuerlig tilgang til all nødvendig informasjon for å møte behovene til virksomheten og dens kunder – er noe som kan bidra til å forhindre slike negative følger av effektiv informasjonsdeling. Undersøkelsen viser at 30 prosent av SMB-lederne forventer at innen 2018 vil majoriteten av deres ansatte passe til definisjonen på en kunnskapsarbeider. Det er imidlertid lang vei å gå før samarbeid og tilgjengelighet er tilstrekkelig integrert i arbeidsmiljøene.

Studien viser også at SMB-ledere mener at det som først og fremst hindrer dem i å dele informasjon effektivt, er mangelen på tilgang til dokumenter og andre viktige informasjonssystemer fra mobile enheter. Selv om de er mer optimistisk innstilt til fullstendig digitalisering av virksomheten i løpet av de neste tre årene, tyder disse ekstra innsiktene på at mange forretningskritiske prosesser og dokumentflyter fremdeles må gjennomgås og optimaliseres. På den måten kan både virksomhetens og de ansattes behov dekkes i fremtiden.

For ytterligere å digitalisere effektivt må SMB-er gjennomgå eksisterende teknologi og optimalisere forretningskritiske dokumentprosesser. Slik optimalisering ble av lederne i undersøkelsen faktisk rangert øverst på listen over teknologiledede aktiviteter som kan ha størst positiv innvirkning på virksomhetens vekst.

Dagens bedriftskultur kan også by på utfordringer. Mer enn halvparten av SMB-ledere (55 prosent) og ledere i større bedrifter (53 prosent) innrømmer at informasjonsdeling ikke er tilstrekkelig etablert i deres organisasjon.

David Mills, Chief Operating Officer i Ricoh Europe, sier: «De fremtidsrettede SMB-ene har en fantastisk mulighet foran seg. Ved å digitalisere sine forretningskritiske dokumenter ytterligere samt optimalisere dokumentprosessene vil de få tilgang til informasjon raskt og når de trenger det.   På den måten – og dette er viktig – vil de håndtere kunnskapen sin mer effektivt, noe som igjen vil øke produktiviteten. De vil også få en mer fleksibel arbeidsplass som tåler endringer bedre, være mer lydhøre for kundens behov og i stand til å øke kunnskapsdelingen mellom ansatte. Deretter, når disse fundamentene er på plass, vil de være i stand til å bygge en kultur for informasjonsdeling som vil tiltrekke seg og beholde flere kunnskapsarbeidere. Slik kan de bygge en virksomhet for fremtiden.»

Hvis du ønsker mer innsikt i konsekvensene av teknologiledet endring, kan du besøke

www.ricoh-europe.com/thoughtleadership

[1] Bedrifter med mindre enn 500 ansatte

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført i perioden mai-juni 2013 av Coleman Parkes Research på initiativ fra Ricoh Europe PLC. Den nettbaserte undersøkelsen besto av 735 toppledere fra sektorene for utdanning, juridiske tjenester, forsyningstjenester/energi, helsetjenester, offentlig sektor, detaljhandel, produksjon og finansielle tjenester. De som deltok i undersøkelsen var fra Storbritannia, Irland, Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Nederland, Belgia, Norden (Sverige, Finland, Norge og Danmark), Sveits og Russland.