Riksbyggen ordnar visningshelg

På ett stort antal orter runt om i Sverige ordnar Riksbyggen den 20-21 september visning av alla projekt till salu. Totalt handlar det om 100-tals lägenheter som söker ägare.

2015 firar Riksbyggen 75-årsjubileum och har under dessa år lärt sig mycket om utveckling och skötsel av bostäder. Företagets ambition är att hela sammanhanget som man flyttar till ska fungera, och engagerar sig i allt från hur gator och gångvägar planeras till hur kommunal service fungerar.

Riksbyggen skiljer sig från många andra bostadsutvecklare genom att man inte lämnar de boende efter inflyttningen, utan stannar kvar som fastighetsförvaltare under många år – vilket innebär en mer långsiktig planering redan från början.
Riksbyggen är också ett kooperativt företag. Genom medlemskap i bostadsrättsföreningen är man också ägare i Riksbyggen. Uppstår överskott i verksamheten återgår det som utdelning till föreningarna.

När Riksbyggen tar fram nya bostäder utgår man från vad den boende vill ha, men ser också till hela samhällets krav på energieffektivitet, funktionalitet och hållbarhet. I dag är Riksbyggen miljöcertifierade enligt iso14001 och ligger ofta långt före vad normerna föreskriver. Riksbyggen vill leda utvecklingen.

Under visningshelgen den 20-21 september visas projekt upp i Nacka, Bromma, Täby, Sundbyberg, Gustavsberg, Uppsala, Västerås, Göteborg, Norrköping, Linköping, Kalmar, Västervik, Visby, Jönköping, Borås, Lund, Helsingborg, Malmö, Staffanstorp, Karlstad och Uddevalla. Dessutom visas ett tiotal projekt inom konceptet Bonum – vackra och moderna bostäder anpassade efter seniorer som kan vilja ha hjälp i vardagen.

Tags: