Avslutning av hjemmekontor kan være veldig stressende for hunden din

Nå når anbefalingene om hjemmekontor fjernes, og mange kommer tilbake til kontorene, kommer en del hunder til å være alene hjemme for første gang på lenge. Slike store, raske forandringer kan forårsake stress. Royal Canin tipser om hvordan du kan redusere risikoen for stress for hunden din med hjelp av trening, rutiner, stimulering og fôring.

I koronaperioden har mange husstander skaffet seg hund. Ifølge NKK økte antall hunderegistreringer med 9,4% i 2020 sammenlignet med året før, og ifølge en undersøkelse bestilt av Royal Canin, har hundeoppdrettere merket en klar økning i etterspørsel etter valper under pandemien.

– For hunder kjøpt mens man hadde hjemmekontor, er det normalt at folk for det meste har vært hjemme. Nå vender vi sakte tilbake til kontorene, og en slik endring i miljø og rutiner kan forårsake til stress for hunden, sier Royal Canins salgsrepresentant, Mari Smal.

Stress kan påvirke sentralnervesystemet, og for eksempel resultere i forhøyet blodtrykk og hjertefrekvens. Vanligvis kan kortsiktig stress ha en positiv effekt gjennom å få kropp og sinn til å fungere i utfordrende situasjoner. Langvarig stress er imidlertid veldig belastende og bør unngås. Kronisk stress kan ha en negativ effekt på helsen, og livslengden.

Tegn på at hunden din er stresset
Du kan legge merke til om hunden din er stresset ved blant annet å overvåke oppførselen. Hunden kan føle seg rastløs og reagere på situasjoner kraftigere enn vanlig. Hunden kan pese, vandre fra rom til rom, sutre, skjelve eller slikke seg unødvendig. Stress kan også påvirke hundens forhold til andre hunder, samt gi endringer i appetitt og tarmfunksjon.

– Tegn på stress er svært individuelle, også hos hunder. Det er derfor viktig for eieren å vite hvordan hunden oppfører seg når den føler seg bra. Det gjør det lettere å legge merke til når den er stresset. Når flere nå slutter å arbeide hjemmefra og hundens alenetid øker, bør du være ekstra oppmerksom på hvordan hunden din reagerer, sier Mari Smal.

En plutselig endring i alenetid og rutiner kan i verste fall utløse separasjonsangst. I dette tilfellet kan en hund som er sterkt stresset ved å være alene, bli veldig rastløs. Den kan for eksempel begynne å bjeffe, tygge på møbler eller trave frem og tilbake. Den kan til og med gjøre fra seg inne.

– En engstelig hund trenger hjelp. Den må trenes i å være alene. Om du mistenker separasjonsangst hos din egen hund, er det best å kontakte veterinæren din først, sier Mari Smal.

Du kan redusere risikoen for stress med gode rutiner, trening og stimuli
Du kan prøve å gjøre endringene som følge av overgangen til kontorarbeid enklere for hunden din. Gode og forutsigbare rutiner kan startes opp på forhånd, samtidig som du begynner å tilbringe gradvis lengre perioder borte fra hunden. Allsidig stimuli bidrar til å forhindre frustrasjon og stress.

- En hund må ha nok av meningsfulle ting å gjøre for å forhindre at den kjeder seg. Trening, lek, kontaktskapende samhandling og komfortable soveplasser holder hunden din lykkelig og hjelper den med å slappe av når det er på tide å være alene igjen.

Engstelighet hos hunder kan også avhjelpes med et tilpasset kosthold som hjelper kjæledyret ditt med å tilpasse seg endring og stressende situasjoner. Det er en god idé å diskutere kostholdet til hunden din med veterinæren din.

For ytterligere informasjon:
Kontakt: Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com, +46 0707–272 278

For mer informasjon besøk: https://www.royalcanin.com/no

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av katte- og hundefôr av høy kvalitet. Selskapet ble grunnlagt i 1968 i Sør-Frankrike. Siden 2002 har Royal Canin vært en del av MARS Inc. og produktene selges i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å utvikle næringsrike, forskningsbaserte dietter som støtter kjæledyrs velvære. Royal Canin jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. Globalt sysselsetter selskapet ca 7800 personer, hvorav 500 er veterinærer og ernæringsfysiologer. www.royalcanin.no