Ekstperttips til hundeeiere før ferien: Slik forbereder du hunden din på lengre fotturer

Det å gå i skogen eller fjellet er en populær aktivitet om sommeren her i Norge. Et eventyr som med fordel kan oppleves sammen med hunden. Det å gå tur bidrar til mye glede. Man kan med fordel forberede seg litt føgr man legger ut på tur.

Royal Canin sin veterinær Dag Wilhelmsen kommer med noen tips om hvordan du kan forberede hunden din slik at dere får en god opplevelse sammen.

- Selv førr korte turer kan gode forberedelser være viktig. Tenk på at en som normalt ikke går mer en en kilometer til daglig vil kunne får problemer om den skal på lengre turer i skog og mark, sier Dag Wilhelmsen

På lengre turer vil hunden bruke mer energi enn det den normal gjør. Dette kan føre til at du må endre fôringen til hunden.

- Noen ganger kan det være nok å øke mengden av det fôret hunden er vant med. Mens andre ganger, i sær når man skal på lengre turer over flere dager, vil det beste kanskje være å bruke et tilpasset fôr med et høyere energiinnhold. Ofte kan det smart å starte med dette fôret en stund før du skal på tur, sier Dag.

Andre spørsmål kan være. Hva kan jeg ta med som snacks? Hvordan gjør vi om vi skal overnatte? Skal jeg ta med et dekken eller en sovepose til hunden. Her kan det være lurt å forhøre seg med fagfolk. Under finner du noen tips som kan være til nytte for deg og hunden din på tur:

Øk stille og rolig lengdene på turene. Lær hunden din å slappe av når det er pauser
Tilpass lengden på turen etter hunden kondisjsjon, rase og helse. Ta hyppige pauser i starten.

Tilby drikke ofte
Både du og hunden din trenger væske på tur, især når det er varmt.

Vil du at hunden din skal bære en kløv
Det er ikke uvanlig at man ser hunder bære sitt eget fôr i en kløv. Det krever litt trening og godt tilpassede kløvvesker for at hunden skal kunne bære kløven sikkert. Begynn med tom kløv og øk vekten etterhvert. 25% av hunden egen vekt i kløven er gjerne en maks grense. Pass også på at kløven veier like mye på hver side, og er pakket slik at hunden ikke kan få gnagsår. Ikke vær redd for å spørre fagfolk om hjelp.

Første overnattingen
Om du vil overnatte ute kan det være en god idé å trene ikke langt fra hjemmet. Dette gjør at det ikke er langt hjem om noe skjer. Et liggeunderlag vil bidra til å holde hunden varm, samtidig som det vil beskytte gulvet i teltet. Husk sovepose eller tepper til hunden.

Hundens helse er viktigst
Tilpass turene etter hundens fysiske form eller alder. Tenk på at i sær eldre hunder kan ha leddproblemer med smerter. Snakk med veterinæren din om du er usikker.

Bruk sosiale medier
Kanskje finner du noen du kan gå sammen med, som også har en hund.

For mer informasjon:
Dag Wilhelmsen, veterinær, Royal Canin: dag.kristian.wilhelmsen@royalcanin.com, 091123042
Charlotte Löffler Ivarsson, Corporate Affairs Director Royal Canin:
charlotte.loffler@royalcanin.com, +46705-852181

For mer informasjon besøk: www.royalcanin.no

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av hund- og kattemat av høy kvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 1967 i Sør-Frankrike. Virksomheten har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er tilstede i dag representert i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å produsere næringsriktig mat basert på forskning og observasjoner og jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. Globalt har selskapet omtrent 7800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og ernæringseksperter.Mer informasjon finner du på www.royalcanin.no