Ny studie viser økt etterspørsel etter katter og hunder

En ny undersøkelse fra Royal Canin med nesten 400 respondenter viser at over 80 prosent av norske oppdrettere opplever økt etterspørsel etter katter og hunder i koronatiden. Til tross for dette vil tre av fire oppdrettere ikke øke antall kull, men planlegger samme antall kull som vanlig.

Kjæledyrenes gode innvirkning på helse og velvære er godt dokumentert. I løpet av de utfordrende koronatidene med sosial distansering kan kjæledyr bidra med tilstedeværelse og glede, samt redusere ensomhet. Når 376 katte- og hundeoppdrettere rundt om i Norge blir spurt i Royal Canins undersøkelse, blir det klart, at etterspørselen har økt. Hele 81 prosent svarer at de har lagt merke til en større etterspørsel etter kattunger og valper. Samtidig svarer tre av fire (76 prosent) at de planlegger samme antall kull som vanlig.

- Det at oppdrettere planlegger like mange kull, viser at de ser på langsiktig eierskap av dyr. Selv om et kjæledyr gir mye glede og selskap, betyr det også et stort ansvar og det krever omsorg og oppmerksomhet, sier Dag Wilhelmsen, veterinær hos Royal Canin.

Det er viktig å planlegge og gjøre grundige undersøkelser for finne ut hva som kreves av deg som eier før du anskaffer et kjæledyr.

- Som oppdretter har jeg fokus på rasetype, sunnhet og helse gjennom ansvarlig og langsiktig arbeid med rasen. Det er i tillegg viktig å gi valpekjøpere god veiledning slik at de kan optimalisere utviklingen og livet til en valp, og senere som voksen hund. Dette gjøres gjennom gode fysiske og psykiske utfordringer som passer valpen og dens aktivitetsnivå. Dette er et arbeid som foregår over tid og krever innsats og samarbeid mellom to- og firebeinte. Lykkes dette kan hunden bli deres nye familiemedlem og en god venn i flere år fremover, sier Lars Hjelmtvedt, oppdretter av dachshund strihåret, Kennel Larhjelm.

Det er ingen tvil om at lengselen etter et kjæledyr er sterk. Å skaffe seg en katt eller hund er imidlertid en langsiktig forpliktelse som krever at du er godt informert og forstår dyrets behov. Når hverdagen kommer tilbake etter pandemien, er det en risiko for at nye eiere vil oppdage at de ikke har tid. Overgangen kan også føre til andre utfordringer for den nye hundeeieren.

- En risiko er at hunder som er anskaffet under pandemien ikke vil bli tilpasset hverdagen i fremtiden, da de sannsynligvis ikke har blitt opplært til å være alene. Dette kan føre til separasjonsangst når eieren plutselig er borte det meste av dagen, sier Dag Wilhelmsen.

Hvordan trene hunden din til å være alene for å unngå separasjonsangst:
Lag et trygt område: Hunden trenger ikke tilgang til hele hjemmet mens du er borte. Opprett i stedet et trygt område der hunden har et rolig og behagelig sted å hvile. Du kan også legge igjen et teppe eller et plagg med duften din.

Trening: Sørg for at hunden har blitt luftet ordentlig og er sliten. Hvis hunden er sliten, er det mer sannsynlig at den tar en lur, eller i det minste har lettere for å slappe av mens du er borte.

Aktivitet: Gi hunden noe den kan aktivere seg med mens du er borte. Et fôringsspill eller gjemme mat rundt i hjemmet. På denne måten stimuleres hjernen, og hunden får utløp for sine naturlige instinkter. Hvis du bruker et fôringsspill, la hunden din bli vant til det når du er hjemme som en start.

God planlegging: En hund skal hvile regelmessig. Dette er en god anledning til å trene på at den skal være alene. Da bidrar man til å redusere stress hos hunden når alle i familien skal tilbake til jobb og skole.

Om studien:
Undersøkelsen ble utført av Royal Canin i mars 2021. Totalt 376 respondenter fra Norge deltok. Alle deltakende respondenter er profesjonelle oppdrettere, hvorav 281 rasehunder, 84 raser og 11 raser både katter og hunder. Undersøkelsen ble gjennomført med en nettbasert undersøkelse.

For mer informasjon:
Dag Wilhelmsen, veterinær, Royal Canin: dag.kristian.wilhelmsen@royalcanin.com, 091123042
Lars Hjelmtvedt, oppdretter av dachshund strihåret, Kennel Larhjelm: larhjelm@online.no
Charlotte Löffler Ivarsson, Corporate Affairs Director Royal Canin: charlotte.loffler@royalcanin.com, +46705-852181

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av hunde- og kattemat av høy kvalitet. Selskapet ble grunnlagt i 1967 i Sør-Frankrike. Selskapet har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er i dag representert i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å produsere næringsrikt fôr basert på forskning og observasjoner. Firmaet jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. Globalt har selskapet omtrent 7800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og ernæringsfysiologer.

Mer informasjon finner du på www.royalcanin.no