• Royal Canin/

Slik følger du med på om din hund eller katt er overvektig: Veteriærens tips for en sunn vekt på ditt selskapsdyr

I begynnelsen av året er det mange som starter på et treningssenter og går gjennom matvanene sine. Strammere klær kan være et tegn på at juleferien har satt sine spor. Men det kan være desto vanskeligere for en katte- eller hundeeier å bedømme om katten eller hunden sin er overvektig. Royal Canins veterinær gir råd om hvordan du som kjæledyreeier bedre kan vurdere kroppsvekten og støtte helsen til kjæledyret ditt.

Den vanligste årsaken til overvekt er at katten eller hunden i lengre tid får i seg for mye kalorier i forhold til aktivitetsnivå. Det kan være en helsefare for kjæledyret, da overvekt ofte har en negativ innvirkning på helse og livskvalitet.

- Mange kjæledyreiere synes at katten eller hunden deres ser søt ut med noen ekstra kilo, på samme måte som vi synes at babyer med gode runde kinn er søte. Men det er annerledes med kjæledyr – ett ekstra kilo på en katt kan tilsvare hele seksten ekstra kilo på et menneske, sier Karin Eliasson, veterinær på Royal Canin.

Hva skal du se etter som dyreeier?
Om du opplever at det er vanskelig å bedømme om katten eller hunden har en sunn vekt så finnes det visse knep. Veternærer bruker midjen, buken og ribben som indikatorer. Det kan du også gjøre.

- En katt eller hund i god form har en midje som går å se ovenifra og en buk som smalner opp mot lysken sett fra siden. For å avgjøre om katten eller hunden har en sunn vekt så er det viktig å både se og kjenne. Om din katt eller hund er langhåret er det ekstra viktig å kjenne etter langs ved midje og buklinjen sier Karin Eliasson.

- Når det gjelder ribben finnes det et triks; å bruke sine egne hender som referanse. Kjennes katten eller hundens ribben som dine knoker når hånden er knytt, da er kjæledyret trolig undervektig. Kjennes ribbenen istedet som oversiden av din hånd når hånden er utstrakt, kan dette indikere en sunn vekt. Om ribbena derimot kjennes gjemt bak mye hud som i din håndflate kan det være et tegn på at din katt eller hund er overvektig.

Gode vaner kan legge grunnlaget for god helse – her er veterinærens tips
Det finnes mye du som katte- eller hundeeiere kan gjøre for å støtte god helse. Her følger veterinærens tre beste tips for å hjelpe ditt kjæledyr å ha det bra:

1. Vei opp porsjonene: Det er viktig at ikke kjæledyrene selv bestemmer hvor mye de skal spise iløpet av en dag. Mange katter og hunder spiser for mye om de får fri tilgang til fôr.

- Det beste er å veie opp fôret for hele dagen på morgenen og porsjonere ut for resten av dagen. Alle i husholdningen trenger å være informert om hvor mye fôr katten og hunden skal få, så det ikke blir for mye. Om din katt eller hund får godbiter skal du helst trekke i fra mengden fra den daglige mengden. Eller gi godbiter som er veldig små eller har lavt kaloriinnhold, så kaloriintaket er i balanse, sier Karin Eliasson.

2. Lek og aktivitet: Turer, lek, hinderløyper og trening er viktig for å passe på at katten eller hunden din har det bra.

- For katter som lever innendørs så er det en god idé å kombinere fôring og aktivitet. Gjennom aktiv fôring kan du for eksempel gjemme fôret på ulike steder eller legge fôrbiter i en spesielt tilpasset fôringsleke så katten må jobbe for å komme til fôret, sier Karin Eliasson.

3. Gi rett fôr: Det er viktig å gi rett fôr som er tilpasset til akkurat din katt eller hund. Det finnes ulike behov i ulike stadier i livet for et kjæledyr, og det er viktig å ta hensyn til dette.

- Faktorer som spiller inn og spørsmål du kan stille deg er om din hund tilhører en stor eller en liten rase. Hvilken alderskategori din katt eller hund tilhører og om han eller hun er kastrert. Tenk også over om ditt kjæledyr er veldig aktivt, tilbringer tiden mest innendørs eller utendørs. Har katten eller hunden følsom mage, eller finnes det noe annet som trengs å bli tatt hensyn til, sier Karin Eliasson.

Kontakt en veteriær:
Kontakt din veterinærklinikk om du kjenner deg usikker på din katt eller hunds vekt. Da får du profesjonell rådgivning i rundt ditt kjæledyrs helse.

For ytterligere informasjon:
Kontakt: Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com, +46 707–272 278

For mer informasjon besøk: https://www.royalcanin.com/no

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets hunde- og kattemat. Selskapet ble grunnlagt i 1968 i Sør-Frankrike. Virksomheten har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er i dag representert i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å produsere næringsrik mat basert på forskning og observasjoner og jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre samarbeidspartnere. Globalt har selskapet cirka 7 800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og ernæringseksperter. Mer informasjon finnes på www.royalcanin.no

Tags: