• Royal Canin/

Vekstkurver for katter og hunder – derfor er det like viktig å følge med på vekten til dyr som vekten til små barn

Det å ønske en liten kattunge eller valp velkommen inn i familien er et stort øyeblikk for alle hunde- og katteeiere. Den første stunden med et nytt dyr er både fantastisk og spennende. Men det er også den mest sårbare perioden i kattungens og valpens liv, og det er derfor viktig å sørge for riktig pleie tidlig. Akkurat som for småbarn finnes det vekstkurver for dyr som veileder deg gjennom valpens og kattungens utvikling.

- I dag lider nesten halvparten av alle katter og hunder av overvekt. Grunnlaget for fremtidig overvekt legges ofte allerede i løpet av de første leveårene, og det er derfor viktig å følge med på kattungens og valpens vektutvikling fra starten av. Ved hjelp av vekstkurver er det lettere å oppdage om kattungen eller valpen avviker fra «sin» linje i kurven. Etter oppfølging hos veterinæren kan det da raskere settes i gang eventuelle tiltak, sier Karin Eliasson, veterinær hos Royal Canin.

Bruk vekstkurver
Mens små barn ofte er på helsestasjonen til oppfølging, kan det gå lang tid før hunder og katter er hos veterinæren etter den siste grunnvaksinen. I løpet av de første leveårene til katter og hunder kan vi altså oppleve at det går lengre perioder der veksten ikke vurderes av en veterinær, og eieren heller ikke mottar regelmessig veiledning.

Det finnes måter for dyreeiere å sørge for at valper og kattunger utvikler seg og vokser som de skal. Walthams vekstkurver er et godt og praktisk hjelpemiddel. De er vitenskapelig utviklet og viser vekstkurvene til friske kattunger og valper basert på kjønn og beregnet voksenstørrelse.

Kristina Johansen, veterinær i Anicura, støtter bruken av body condition score og vekstkurver:

- Som veterinær oppfordrer jeg dyreeiere til å sjekke at valpen eller kattungen vokser som den skal. Regelmessige besøk hos veterinæren lærer valpen og kattungen at det er hyggelig å se veterinæren, samtidig som vi holder øye med utviklingskurven deres. Spesielt vekstkurvene for kattunger er til uvurderlig hjelp. Det er nemlig vanlig å undervurdere hvor viktig sunn vekst hos katter er, sier Kristina Johansen.

Akkurat som hos oss mennesker er de første leveårene grunnleggende for helsen til katter og hunder gjennom resten av livet. Både kattunger og valper går gjennom ulike utviklingsfaser. I disse fasene har de forskjellige energi- og ernæringsbehov, og dette er det viktige å ta hensyn til.

- For å redusere risikoen for at kattungen eller valpen blir overvektig, anbefaler vi at du bruker vekstkurver i samråd med veterinæren, sier Karin Eliasson.

Slik fungerer vekstkurvene
Med Walthams
vekstkurver får du oversikt over kattungens og valpens vekst til de når voksen alder. Vekstkurvene lar deg sammenligne vekten og veksten til valpen eller kattungen med veksten og vekten til andre sunne valper og kattunger i samme tidsperiode. Det er forskjellige vekstkurver for de to kjønnene. For hunder finnes det også kurver for ulike størrelseskategorier. Når du regelmessig bruker vekstkurver for å følge med på dyrets vekt, kan du tidlig oppdage avvik fra kurven. Da blir du raskere oppmerksom på eventuelle problemer med veksten til hunden eller katten, og kan kontakte veterinæren.

For hunder

Det finnes ti ulike vekstkurver for valper basert på hundens estimerte vekt som voksen samt hvilket kjønn hunden er. Velg vekstkurven som passer den forventede voksenstørrelsen til hunden.

For katter
Vekstkurvene for kattunger passer alle katter med en forventet voksenvekt på 2–7 kilo.

Body Condition Score
Body Condition Score er en måte å vurdere kroppstilstand på, og skjemaet brukes av veterinærer for å vurdere om en hund eller en katt er overvektig, undervektig eller holder idealvekten. Les mer på: https://www.royalcanin.com/se/dogs/vikthantering-for-hundar/halsosam-form

Last ned vekstkurver
Du kan laste ned vekstkurvene for kattunger og valper på waltham.com.

Kilder

Waltham PDF- completeguidetowalthampuppygrowthcharts_final.pdf

For mer informasjon:
Ta kontakt med: Susanna Berling, Digital Marketing Manager hos Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com,
0707–272 278

Du finner mer informasjon på: https://www.royalcanin.com/no

Om Waltham
Waltham Petcare Science Institute er Mars Petcares eget forskningsinstitutt. Forskerne her har gitt råd om dyrs ernæring og helse i mer enn 60 år. Waltham har som mål å skape en bedre verden for dyr, og forsker innen flere områder: ernæring, biomarkører og mikrobiomi, interaksjon mellom dyr og mennesker, sunn vekt, pleie og atferd, genetikk, datavitenskap og sensorisk vitenskap. Opp gjennom årene har Waltham gitt ut over 1700 vitenskapelige publikasjoner, hvorav 600 er fagfellevurderte forskningsartikler.  Du finner mer informasjon på www.waltham.com.

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av høykvalitetsfôr til hunder og katter. Selskapet ble grunnlagt i 1968 i Sør-Frankrike. Virksomheten har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er i dag representert i over 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med utvikling av næringsrikt fôr basert på forskning og observasjoner, og har et tett samarbeid med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. På verdensbasis har selskapet cirka 7 800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og næringseksperter. Du finner mer informasjon på www.royalcanin.no.