Veterinærens oppfordring: Tren hunden din til å være alene

I løpet av det siste året har flere nordmenn tilbrakt store deler av hverdagen hjemme. Rekordmange har benyttet sjansen til å skaffe seg hund. Når det er på tide å gå tilbake til en mer normal hverdag. Dette kan bety at du må la hunden være alene hjemme. En hund som ikke har blitt vant til å være alene hjemme risikerer å bli engstelig og stresset. For å unngå separasjonsangst må du derfor sørge for å trene hunden din. Royal Canin sin veterinær deler sine beste tips for valpe- og hundeeiere.

- Hunder er flokkdyr av natur og har sosiale behov. Det er viktig at valpen føler seg trygg i sin nye flokk, men også at den er trygg uten familiens selskap. Selv om det er fristende å være konstant tilgjengelig når du er hjemme, er det viktig å begynne å bygge en daglig rutine som også fungerer en arbeidsdag når du drar hjemmefra, sier Dag Wilhelmsen, veterinær hos Royal Canin.

For at hunden skal føle seg trygg når den er alene, må du som hundeeier venne den til en ukedag uten konstant selskap. Plutselig å bli etterlatt kan ellers føre til separasjonsangst, som dessverre er et relativt vanlig problem blant dagens hunder. Separasjonsangst kan ha mange forskjellige former - hunden kan klynke, hyle, bjeffe eller bite og klore på ting eller møbler.

- Aldri gjøre en stor ting ut av at du forlater hunden. Det er heller ikke noe spesielt at du kommer hjem. Du og din familie utgjør hundens flokk og separasjonsangst handler om et sterkt ubehag når hunden skilles fra flokken sin. Trening handler om å forhindre den følelsen, sier Dag Wilhelmsen.

Det viktigste er sikkerhet
Ved å gi valpen eller den voksne hunden forutsetningene for å kunne være alene ut fra nivået den er på, er det mulig å bygge opp en trygghet. Jo lenger du venter med å trene hunden, jo mer tid trenger du å trene den til å være alene, så start allerede når valpen er ung

- Øv på at valpen skal være i et rom ved siden av det du er i. Her kan du få hjelp av et gitter eller babyport som du setter i døråpningen. Etter det bør du reise hjemmefra i kortere perioder som gradvis blir lengre, sier Dag Wilhelmsen.

Slik lærer du hunden din å være alene:

• Start treningen alene umiddelbart: Jo tidligere jo bedre, men alltid i riktig mengde. Første korte øyeblikk, for sakte å forlenge tiden til det hverdagen krever. Kanskje kan familie, venner eller hundebarnehage vil hjelpe deg med å lufte og se til hunden din. Start treningen i god tid før du må jobbe full tid.
  • Lag et trygt sted: Hunden trenger ikke ha tilgang til hele hjemmet mens du er borte. Det er mulig å begrense området til et trygt rom der hunden har et stille og behagelig hvilested. Legg gjerne igjen noen kjente trygge leker den kan leke med.
  • Uthvilt og aktivert: Sørg for at hunden er luftet og har mottatt mental stimulering gjennom lek og trening før du lar den være alene. Sørg for at du har aktiver hunden din med noe som ikke stresser den. Hvis du har tilbudt det, er det mer sannsynlig at hunden tar en lur mens du er borte eller i det minste har lettere for å slappe av.
  • Ikke knyt hunden til deg gjennom kos og kjærtegn like før du drar: Gjør aldri noe stort med å forlate hunden eller at du kommer hjem. I stedet er det bedre å gi hunden en selvstendig oppgave å løse, for eksempel å lete etter godbiter.
  • Å forlate betyr noe godt: Gi hunden noe som den kan aktivere seg selv med når du drar hjemmefra. Hunden lærer snart at det også er noe hyggelig forbundet med å være alene. Be hunden om å vente og gjemme noen fôrkuler, eller hvorfor ikke et helt måltid, i rommet eller rundt om i hjemmet. Når du er klar til å gå ut av døren, sier du farvel, farvel og så drar du hjemmefra uten dramatikk. Deretter kan hunden begynne å lete etter fôrkulene. På denne måten blir hunden stimulert til å bruke nesen og hjernen, hunden får utløp for sine naturlige instinkter.
  • Få hjelp fra en ekspert: Hvis du tror at hunden din lider av separasjonsangst, bør du kontakte en ekspert på hundeadferd. Separasjonsangst kan forebygges og også behandles, hovedsakelig med atferdsterapi og trening. I dag er det dyreklinikker som tilbyr atferdskonsultasjoner, der eventuelle underliggende medisinske tilstander kan utelukkes, og deretter kan de tilby hjelp med atferdsterapi og om nødvendig feromoner, diettfôr som Royal Canins CALM, kosttilskudd eller medisiner.

For mer informasjon:
Dag Wilhelmsen, veterinær, Royal Canin: dag.kristian.wilhelmsen@royalcanin.com, +4791123042
Agnes Vincens-Heller, Brand and Pet Owner Director, Royal Canin: agnes.vincens-heller@royalcanin.com, +4527781788

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av hund- og kattemat av høy kvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 1968 i Sør-Frankrike. Virksomheten har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er tilstede i dag representert i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å produsere næringsriktig mat basert på forskning og observasjoner og jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. Globalt har selskapet omtrent 7800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og ernæringseksperter.Mer informasjon finner du på www.royalcanin.no