Veterinærens tips til nye hundeeiere: Hvordan gi valpen en sunn start på livet

Sjelden har så mange ønsket å skaffe seg hund som nå. I følge DyreID økte antallet registrerte hunder med 10,2 prosent i 2020, og den økte etterspørselen er noe selv oppdrettere føler.* Mange velger å sette av ferien til å hente valpen. I løpet av de første månedene gjennomgår valper intensiv vekst og utvikling. Veterinæren til Royal Canin gir nye eiere råd om hva som er viktig å tenke på for at valpen skal få en sunn start på livet.

- Når du henter valpen din hos oppdretteren, må du finne ut hva, hvor mye og hvor ofte den har blitt matet. Flytting er en stressfaktor i seg selv, og for ikke å utsette valpens mage for mer stress, bør den fortsette å spise fôret som oppdretteren den første tiden. Da kan du sakte gå videre til ditt eget valg av valpefôr som fremmer valpens vekst, sier Dag Wilhelmsen, veterinær hos Royal Canin.

Valper har et stort behov for energi og protein, men en liten mage og umodent mage -tarmsystem. For å sikre at valpen får riktig sammensetning av protein, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler, bør den spise tilpasset valpefôr. Det er viktig at den får et kosthold som er tilpasset hundens voksne, ettersom det påvirker veksthastigheten.

- Små raser vokser raskt, og allerede i en alder av ti måneder kan de ha økt fødselsvekten med 20 ganger og nådd voksen vekt. Svært store raser vokser derimot over lenger periode. Det kan ta opptil to år før de når full voksen størrelse, men i løpet av denne perioden kan disse rasene øke fødselsvekten med 100 ganger. Valper av store raser har dermed en ekstremt intens vekst, derfor er dette en veldig sensitiv periode i valpens liv, sier Dag Wilhelmsen.

Vær oppmerksom på valpens vekt
Nesten halvparten av alle hunder i Norden lider av fedme, og grunnlaget for dette kan legges allerede under valpens vekst. Den vanligste årsaken til fedme skyldes at hunden over lengre tid spiser for mye energi i forhold til hva den blir bruker.

- Det er lett å gi valpen godbiter som en belønning i forbindelse med trening, uten å tenke på det. Det er viktig å være oppmerksom på valpens totale kaloriinntak og at ikke en for stor andel består av godbiter. For å forhindre at valpen din blir overvektig, kan du i samarbeid med veterinæren din bruke vekstkurver, tilpasset rasens størrelse og kjønn, sier Dag Wilhelmsen.

Veterinærens tips til nye hundeeiere:

Introduser fôringsrutiner
Hunder blir rolige av forutsigbare rutiner, så gi fôret til bestemte tider helt fra starten. Som en retningslinje trenger fôr mat fire ganger om dagen til den er omtrent fire måneder gammel, hvoretter tre måltider om dagen er passende. Fra seks måneders alder fungerer to måltider vanligvis godt, men det er selvfølgelig forskjeller mellom individer og valpens forventede voksenstørrelse. Rådfør deg med en veterinær hvis du føler deg usikker.

Vekstkurver
Nesten halvparten av alle hunder i Norden lider av overvekt, og grunnlaget for dette legges ofte allerede under valpens oppvekst. Samtidig synes mange hundeeiere det er vanskelig å avgjøre om hunden deres er overvektig. Alle valper, men spesielt valper av store og veldig store raser bør veies en gang i uken i perioden 3-10 måneders alder når vekstkurven er veldig intens. For bedre å overvåke valpens vekst, kan du i samarbeid med veterinæren få hjelp av vekstkurver, tilpasset størrelse og kjønn. De kan lastes ned gratis på waltham.com.

Vær forsiktig med godbiter
Godbiter bør alltid inkluderes i valpens totale mengde mat for å unngå at den spiser for mye. Som en retningslinje bør ikke mer enn 10 prosent av det daglige kaloriinntaket bestå av annet enn hundens mat. Tilby godbiter til rett tid av riktig grunn. Når man trener med valpen blir godbiter ofte brukt som belønning. Her kan du i stedet bruke en del av fôret som belønning. Det finnes også godbiter/belønningsbiter med et lavt kaloriinnhold.

Unngå menneskemat
Hunder har et annet ernæringsbehov enn mennesker. Det som er bra for oss kan forårsake mageproblemer eller til og med være giftig for hunder, for eksempel løk og druer. Det kan også føre til negativ atferd som tigging hvis valpen får matrester eller får mat ved bordet.

Oppmuntre til nysgjerrighet gjennom aktiv fôring
I stedet for å helle fôret i en bolle, kan du bruke aktiv fôring. Skjul biter i forskjellige deler av hjemmet og la valpen bruke nesen. På denne måten får den et utløp for sine naturlige instinkter.

Gi valpefôr til valpen er fullvoksen
En vanlig feil er at overgangen fra valpefôr til voksenfôr skjer for tidlig. For å sikre at valpen får i seg en optimal sammensetning gjennom vekstperioden, bør du fortsette med et valpefôr tilpasset vekst til hunden er utvokst. Om du bytter til et nytt fôr, bør det fases inn i løpet av en til to uker for ikke å utsette magen for unødvendig stress.

For mer informasjon:
Dag Wilhelmsen, veterinær, Royal Canin: dag.kristian.wilhelmsen@royalcanin.com, +4791123042
Susanna Bergling, Digital marketing manager, Royal Canin: susanna.bergling@royalcanin.com, +46707272278

* I en undersøkelse som ble utført i mars 2021 av Royal Canin, oppgir 81 prosent av hunde- og katteoppdretterne i Norge at de opplever en større etterspørsel. Totalt 373 norske oppdrettere deltok i undersøkelsen.

Royal Canin er en av verdens ledende produsenter av hund- og kattemat av høy kvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 1968 i Sør-Frankrike. Virksomheten har vært eid av MARS Inc. siden 2002 og er tilstede i dag representert i mer enn 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med å produsere næringsriktig mat basert på forskning og observasjoner og jobber tett med veterinærer, oppdrettere og andre partnere. Globalt har selskapet omtrent 7800 ansatte, hvorav 500 er veterinærer og ernæringseksperter.Mer informasjon finner du på www.royalcanin.no

Tags: