Nye energieffektive Ruukki Patina sandwichpanel gir fasader en annen nyanse

PRESSEMELDING
27. mai 2021

Ruukki Construction lanserer et nytt Ruukki® Patina sandwichpanel i juni 2021. Panelet kombinerer energisparing med patinert overflate for å gi fasader et nytt ettertraktet utseende.  Ståloverflatene til sandwichpanelet Ruukki Patina er laget av Cor-Ten® stål som, av flere årsaker, er spesielt populært hos arkitekter.

Sandwichpanelet Ruukki Patina er også et energipanel med en lufttetthet som kan gi besparelser på opptil 20 % av bygningens energikostnader.  Lavere energiforbruk kan også redusere karbonutslippet i løpet av bygningens levetid, og forbedrer bygningens LEED- og BREEAM-klassifisering.

Cor-Ten stål er en av de mest økologiske valgene siden det er ubelagt stål. Ved endt levetid kan stålet resirkuleres helt.

Ruukkis produktutvikling har adressert panelets holdbarhet og bærekraft.  Ruukki har søkt patent på den korrosjonshindrende skjøtedetaljen som er spesielt utviklet for Ruukki Patina sandwichpaneler. Skjøtene mellom panelene er laget på en slik måte at patinaen ikke går helt ut til skjøtene, da dette vil gjøre panelene svakere. Patina panelene har lang levetid, og den brune overflaten får en patina over tid, noe som betyr at overflaten reparerer seg selv hvis små riper, av en eller annen grunn, oppstår i overflaten.

Ruukki Patina er et sandwichpanel, et prefabrikkert veggelement som består av et isolasjonslag mellom to stålplater.  Foruten industri-, nærings- og logistikkbygninger, egner sandwichpanelene seg også for andre bygningstyper.

Sandwichpanelene Ruukki Patina er produsert på Ruukkis fabrikker i Alajärvi i Finland og Oborniki i Polen.

For ytterligere informasjon, kontakt:
André Otnes, business director,

andre.otnes@ruukki.com ,
tel. +47 922 50 791

Ruukki Construction er en leverandør av byggevarer og tjenester basert på stål til tak og vegger for bærekraftige bygninger. Vi har rundt 1400 ansatte og 10 spesialiserte produksjonssteder. Vår sterke tilstedeværelsen i ti europeiske land gjør det mulig for oss å betjene kunder lokalt med våre viktigste merkevarer Ruukki og Plannja. Sammenlignbart nettosalg i 2020 var rundt 470 MEUR. Vi er av nordisk opprinnelse, en del av SSAB, har felles verdier og lang erfaring innen stål- og byggebransjen. www.ruukki.com

SSAB er et stålselskap basert i norden og USA med ansatte i over 50 land. SSAB er notert på Nasdaq Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq Helsinki. www.ssab.com