Ruukki tilbyr nå en komplett løsning for lufttett bygging

20.1.2022

Ruukki lanserer en ny løsning - Ruukki® Airtightness package - som gir besparelser i energi og reduserer utslipp av karbondioksid. Ruukki® Airtightness package gjør det mulig for eiere av industri- og næringsbygg å redusere sine energikostnader og karbondioksidutslipp fra driften av bygget. Sammenliknet med en vanlig løsning kan Ruukki® Airtightness package spare opptil 30 % på energiforbruket.

Et byggs utvendig vegg- og takkonstruksjon, og spesielt lufttetthet, spiller en vesentlig rolle i byggets energieffektivitet. Skjøtene mellom veggkonstruksjonene og andre konstruksjonselementer påvirker i stor grad byggets lufttetthet. God lufttetthet fungerer som en nøkkelfaktor i lavkarbon bygging siden forbedring av lufttetthet ikke øker karbonavtrykket i løpet av byggets livssyklus, men bidrar vesentlig til å redusere CO2-utslippet mens bygget er i bruk.

Ruukki® Airtightness package er basert på Ruukki® Energy paneler samt etablerte og utprøvde løsninger for skjøting av vegger og tak. I byggeprosjekter tilbyr ikke Ruukki bare produkter, men også ekspertise for å optimalisere energi- og livssykluskostnader eller karbonavtrykket.

«Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle og forbedre et byggs energieffektivitet gjennom lufttettheten i våre produkter. Vi tar også sikte på å være de første som tilbyr fossilfrie produkter til tak og vegger i 2026», avslutter Adam Korol, Head of Building Envelope business hos Ruukki Construction.

Helt siden 2008 har Ruukki innovert energisparende produkter, slik som energipaneler, for å bidra til å forbedre bygningers lufttetthet. Ruukki® Airtightness package som nå lanseres gir en bredere totalitet, noe som også støtter våre kunder i deres bærekraftige innsats.

Innholdet i Ruukki® Airtightness package varierer fra land til land. www.ruukki.no/airtightness

For ytterligere informasjon, kontakt:
Nils Henrik Grøndahl, Business Director
nils.grondahl@ruukki.com  tel. +47 982 10 854

Ruukki Construction er en leverandør av byggevarer og tjenester basert på stål til tak og vegger for bærekraftige bygninger. Vi har rundt 1400 ansatte og 10 spesialiserte produksjonssteder. Vår sterke tilstedeværelsen i ti europeiske land gjør det mulig for oss å betjene kunder lokalt med våre viktigste merkevarer Ruukki og Plannja. Sammenlignbart nettosalg i 2020 var rundt 470 MEUR. Vi er av nordisk opprinnelse, en del av SSAB, har felles verdier og lang erfaring innen stål- og byggebransjen. www.ruukki.com

SSAB er et stålselskap basert i norden og USA med ansatte i over 50 land. SSAB er notert på Nasdaq Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq Helsinki. www.ssab.com