SEB starter e-bank i Norge

SEB starter e-bank i Norge SEB har nå e-bank i syv land og totalt 670 000 kunder SEBs besluttning om å gi sine norske kunder muligheten til å koble seg opp til en e-bank ligger i linje med SEBs strategi om å bli en ledende aktør innen Internettbaserte finansielle tjenester i Europa. SEB har siden 1996 drevet en e-bank i Sverige og har også e-banker i Danmark, Tyskland, Estland, Latvia og Litauen med totalt 670 000 kunder. E-banken i Norge er basert på SEBs europeiske e-banksmodell. SEB e-banks tilbud til privatkunder kombinerer banktjenester, aksje- og fondshandel med rådgivning. SEB starter i løpet av fjerde kvartal en e-megler i Tyskland og planlegger å starte e-bank i Storbritannia i løpet av året. Begge disse lanseringer baseres også på den europeiske modellen. - Gjennom å benytte en enhetlig e-bank modell i Europa får vi synergigevinster, blant annet ved at know-how, erfaring og tjenester overføres og benyttes innenfor SEB e-bankings europeiske organisasjon, noe som forsterker effektiviteten og kvaliteten i våre e-tjenester, sier Lars H Thunell, adm. direktør og konsernsjef i SEB. - SEB ser på Norge som et interessant marked. Vi tror at vår e-bank løsning med innretning mot investeringer kan tilby finansiellt aktive privatpersoner en mulighet for å økt kontroll over, og bedre muligheter for, langsiktig velferdsskapning, sier Lars H Thunell. Lanseringen i Norge kommer til å foregå i flere skritt. En ny web-side finnes allerede: www.seb.no. Kundene kan begynne å benytte e-banken tidlig i 2001. SEB er i dag representert i Norge gjennom sin Oslofilial i tillegg til gjennom SEB Enskilda Banken, SEB Finans, SEB Life, SEB Kort/Diners Club, Orkla Enskilda Securities og Møller Bilfinans. SEB er et finanskonsern med e-banking, sparing og vekstforetak i fokus. SEB er en av Nordens største finansgrupper med 918 miljarder svenske kroner i forvaltningskapital for sine kunder og en balanse på 1 100 miljarder (per 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbeidere i et 20- tall land og totalt cirka 630 kontorer, særlig i Sverige, Tyskland og Baltikum samt 670 000 e-bank kunder i syv land. I løpet av året starter SEB aksjemegling på nett i Tyskland samt e-banking i Englang. Les mer om SEB: www.seb.se For ytterligere informasjon: Petter Berge, SEB e-banking Norge, +47 22 82 70 00, +47 906 71 827 (mobil) Boo Ehlin, pressesjef, + 46 8 763 85 77, + 46 8 70 763 85 77 (mobil) Lotta Treschow, sjef for Investor Relations , + 46 8-763 9559 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00890/bit0002.pdf