Seilsporten tjener på bedriftsseiling

Report this content

Seilcup for bedrifter har blitt en viktigste rekrutteringsarena til seilsporten. Bare i løpet av 2007 kommer bedriftsarrangementet i Oslo, Bergen og Stavanger til å gi rundt 6000 personer en seilopplevelse. Norges Seilforbund mener bedriftscupen er en viktig rekrutteringsarena til seilsporten.

- Seiling er en aktiv idrett og passer veldig godt som et kundearrangement eller intern teambuilding. Vi har hatt gjester om bord som aldri har seilt før og som har blitt helfrelst etter en ettermiddag på vannet, sier Rune Nilsson, daglig leder i Xpo Group.

Xpo Group arrangerer Seilcup for norske bedrifter for fjerde året på rad og konseptet har slått veldig godt an i Oslo og Bergen. I år var hele 250 bedrifter med på fjorden, og med tilhørende sosiale aktiviteter på land etterpå. Neste år utvider de også aktiviteten til Stavanger. Totalt kommer 350 lag fordelt på de tre byene til å delta i 2007.

Norges Seilforbund er veldig positivt innstilt til at så mange nye mennesker får oppleve seilsporten.

- Seilcup har blitt en enorm suksess og en viktig rekrutteringsarena for seilsporten. Utrolig mange har fått sin seildebut i cupen og fått smaken på seiling. Jeg har selv mange venner som har opplevd seilig for første gang gjennom seilcupen, sier Morten Johnsen, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Bedriftene som deltar gir ikke bare kundene eller de ansatte en fin opplevelse til sjøs, men de bidrar også økonomisk til fremme av norsk seilsport.

- En del av deltakeravgiften fra hver lag går rett til Norges Seilforbund og deres satsning på OL. Det er vår måte å gi noe tilbake til seilsporten på, sier Nilsson.

Vinneren av Seilcup 2006 var Norden Realkapital. Bedriften fikk reise for hele mannskapet med Air France/KLM til St.Martens i Karibia og en 50 fots seilyacht i en uke.