• Samsung Electronics/

Pressemelding: Oppsummering av innovative produkter og banebrytende teknologier som nylig er presentert: Møt fremtiden med Samsung

Verdens største plasma-TV er på 102 tommer, vanlig TV blir flatere, og det kommer telefoner som du kan ringe med ved å tegne tall i luften. Dette er bare noen av de seneste produktnyhetene som Samsung presenterte i begynnelsen av året. Dessuten har verdens raskest voksende varemerke i løpet av de siste tre årene utviklet en ny type bøyelig bildeskjerm i plast, som for eksempel kan bygges inn i briller – eller hvorfor ikke i visiret på motorsykkelhjelmen? Samsung fikk en knallstart på 2005 på den internasjonale hjemmeelektronikkmessen CES i Las Vegas, der selskapet presenterte flere innovative produkter og banebrytende teknologier for å vise vei inn i en digital livsstil. De gir en indikasjon på hva forbrukerne kan forvente av Samsung i 2005, selv om alle produktene ikke kommer til å dukke opp hos oss med én gang.

TV OG BILDESKJERMER: Verdensrekord i plasma. Samsungs 102 tommer store plasma-TV ble vist både i Korea og på den internasjonale forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas nå nylig, ett år etter at bedriftens tidligere rekordholder på 80 tommer ble vist frem. 102-tommeren er mer enn fire ganger så stor som 42-tommeren, som er en vanlig størrelse på plasma-TV i dag. Ved å vise frem den nye plasmamodellen befester Samsung sitt lederskap på markedet for flate TV-er. Plasmamodellen har et bildeformat på 16:9, en oppløsning på 1920 x 1080 og reproduksjon av 68,7 milliarder farger, 60 ganger høyere enn gjennomsnittet i bransjen, og gir dermed de beste forutsetningene for HDTV. Kontrastforholdet er 2000:1, og lyden er 6.1-kanals SRS Trusurround XT. Eksepsjonell fargegjengivelse i ny LCD-TV. Det er resultatet av Samsungs første LCD-TV i HDTV-format: en 46-tommersmodell som ble vist frem i Las Vegas. Med den nye LED-teknologien oppnår Samsung større fargerom enn før. Det betyr i praksis at fargepaletten – det vil si mengden farger det er mulig å gjengi på skjermen – er betydelig utvidet. Største LCD-HDTV. Samsung har vist frem verdens største LCD-HDTV på 57 tommer. Tykke TV-er er blitt flatere. Ved å videreutvikle den vanlige teknologien vil Samsung kunne tilby en knapt fire desimeter dyp bilderør-TV, kjent i stuene som «vanlig TV». Det betyr at dybden er redusert med en tredel sammenlignet med gjennomsnittsmålene for en bilderør-TV i dag. Ettersom mange hittil har forbundet flate TV-er med høy pris, innebærer dette en ny mulighet for forbrukerne. Bøyelig bildeskjerm. Nå presenterer Samsung en ny, revolusjonerende type flat bildeskjerm – ikke av glass, som før, men av plast. Med lanseringen av Samsungs bøyelige femtommers bildeskjerm går startskuddet for muligheten for å utvikle nye, spennende produkter med bildeskjermen i fokus – kanskje i brillene eller i visiret på motorsykkelhjelmen, eller kanskje en mobiltelefon som er omsluttet av en bildeskjerm? Teknologien kalles «transmissive plastic TFT-LCD panel» (overførende plastpanel i TFT-LCD). 21-tommers OLED-skjerm. Samsung har nå laget en 21-tommers OLED-skjerm for TV. Den nye skjermteknologien kjennetegnes av at den er enda tynnere enn dagens LCD-skjermer. Med en oppløsning på 6,22 millioner piksler og et kontrastforhold på 5000:1 når Samsung en ny milepæl i utviklingen av fremtidens bildeskjermer. Sammen med den raske responstiden gjør disse egenskapene den ideell for blant annet HDTV. MOBILTELEFONER: Knappene har lenge vært bindeleddet mellom brukeren og mobiltelefonen. Nå har Samsung presentert to omveltende teknologier som fornyer brukergrensesnittet på en naturlig måte – styring med bevegelser og omvandling av tale til tekst. Ring ved å tegne nummeret i luften. Samsung presenterer nå en ny, revolusjonerende måte å styre mobile elektronikkprodukter på – for eksempel telefonen. Telefonen har lenge vært styrt av knapper, pekeskjerm eller stemmen. Nå kommer bevegelsesstyringen. Skriv tallet tre i luften, og telefonen slår tallet. Eller bekreft menyvalget for telefonen ved å tegne null for «ja» eller et kryss for «nei». Dessuten kan bevegelsesstyringen registrere om du flytter telefonen opp eller ned, til høyre eller venstre – nyttig for eksempel ved styring av spill. I tillegg til bevegelsesstyring har Samsungs mobiltelefon SCH-S310, som nå blir lansert i Korea, innebygd kompass og GPS. Denne mobiltelefonen kan også brukes til betaling. Les inn en tekstmelding. I USA lanserer Samsung nå to telefoner, P207 og A890, med automatisk omvandling av tale til tekst. Det betyr at brukeren for eksempel kan lese inn en tekstmelding i stedet for å skrive inn alle bokstavene med knappene på telefonen. Det forenkler SMS-behandlingen betydelig. Frekvente SMS-fraser kan også styres av kortkommandoer. Se på tv på mobiltelefonen. Nå har det vært premiere på satellitt-TV med direkte mottak på telefonen. I Korea har Samsung lansert TV-telefonen SCH-B100. Utbudet består av 30 TV-kanaler som kan følges direkte på bildeskjermen på mobiltelefonen. Digitalt kamera og mobiltelefon. Tidligere har Samsung lansert en mobiltelefon i Korea, SCH-S250, som er både kameratelefon og digitalkamera, med en oppløsning på fem megapiksler. PRODUKTER FOR EN DIGITAL LIVSSTIL: DMB-TV. På messen i Las Vegas viste Samsung også ulike produkter for mottak av DMB-TV, digital multimedia direkte til den innebygde mottakeren i for eksempel en DMB-TV med sekstommers LCD-skjerm, bredbilde, innebygd MP3 og GPS-navigering. Den er også klargjort for nedlasting av innhold fra PC eller digitalkamera. Samsung har også bygget inn DMB-TV i andre produkter, for eksempel i DVD-spillere og bærbare og håndholdte datamaskiner. MP3-spillere viser bilder. En MP3-spiller i klokkeformat ble vist i Las Vegas for første gang. Én merkbar trend er at MP3-spillerne ikke bare kan lagre men også vise digitale bilder. Størrelsen til tross har den lille YP-T7 disse mulighetene. Samsung har også vist flere MP3-spillere med mer minne og større fargeskjermer, for eksempel YH-925 og YH-820. Samsung fortsetter å presentere bærbare mediespillere. De vil også kunne håndtere MPEG-4. Egen actionfilm med kameralinse på skøytene. Med det nye, sporty videokameraet SC-X105 følger en ledning med et ekstra objektiv som kobles til kameraet. Fest linsen på hjelmen eller rulleskøytene, så kan du regissere din egen eventyrladede actionfilm. Samsung har også vist frem et videokamera med direkte innspilling på DVD og andre, mer kompakte videokameraer. DuoCam blir 40 prosent mindre. Tredje generasjon med kombinert video- og stillbildekamera, med doble objektiver, er videreutviklet og er nå 40 prosent mindre. FORTSETTER Å DIGITALISERE HJEMMET: Blueray. Med Blueray når DVD-spilleren kravene til lagring. Samsung har vist flere blueray-produkter med kapasitet for hele langfilmer i HDTV-format. Hiwave. Samsung har også vist Hiwave, kvalitetssikret trådløs overføring av lyd og video i hjemmet. Konseptet gir mulighet for å dele oppkoblingen mellom flere enheter med støtte for nye applikasjoner mellom ulike rom. Tung hi-fi. I tillegg til lanseringen av den største flate TV-en kommer Samsung med flere interessante nyheter for hjemmekino, ikke minst innenfor tung hi-fi for hjemmebruk med hjemmekinoanlegget AV-R3000. Innspillingsbar DVD med digital tilkobling. Utviklingen mot innspillingsbare DVD-spillere fortsetter. Samsung har nylig vist frem en ny modell, VR-325, med direkte digital tilkobling, HDMI. Dermed går ikke noe bildeinformasjon tapt, som med dagens analoge scart-tilkobling. _______________________________________________________________________________________________ Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, kan du ta kontakt med: Robert Widerström, produktmarkedssjef for tv, robert.widerstrom@samsung.se, +46 8 590 966 08, +46 70 577 81 64 Lars Reinius, nordisk salgs- og markedsdirektør for IT-produkter, lars.reinius@samsung.se, +46 70 580 40 20, +46 8 590 966 15 Michael Alström, nordisk produktmarkedssjef for telekom, m.alstrom@samsung.se, +46 8 590 966 44, +46 70 372 66 44 Stefan Sundin, produktmarkedssjef for mp3, video, DVD og hjemmekino, s.sundin@samsung.se, +46 8 590 966 35, +46 703 72 66 35 Arne Annaniassen, norgessjef, arne.annaniassen@samsung.no, 22 08 63 06, 90 65 95 01 Presseinformasjon på Internett: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se Er du interessert i å motta fortløpende presseinformasjon fra Samsung? Send e-post til samsung@munzalenius.se ________________________________________________________________________________________________