Samsung sponser Nobelmuseets nye internasjonale utstilling

Samsung sponser Nobelmuseets nye internasjonale utstilling Samsung er utvalgt som eneste sponsor til Nobelmuseets nye internasjonale vandreutstilling fra 2007 til 2010. Samsungs aller seneste multimedieteknologi skal benyttes i utstillingen. Samsung Electronics og Nobelmuseet undertegnet i dag en sponsoravtale som innebærer at Samsung skal sponse Nobelmuseets nye internasjonale vandreutstilling fra 2007 til 2010. Ifølge avtalen skal Samsung både tilføre Nobelmuseet finansiell støtte til produksjonen og oppførelsen av utstillingen og levere det seneste innenfor multimedia til utstillingen. Temaet er basert på Nobelprisens grunnlegger og hans liv – «Alfred Nobel og hans tid». Den internasjonale utstillingen begynner i 2007 og avsluttes i 2010, og den skal besøke én verdensmetropol hvert år. Dagens seremoni med undertegnelsen av avtalen ble holdt på Nobelmuseet i Stockholm, der representanter for Nobel og Samsung og inviterte gjester var til stede. Blant dem var Michael Sohlman, styreordfører i Nobelmuseet, Dr. Yung-Woo Han, rådgiver til Nobelmuseet, professor Svante Lindqvist, museumsbestyrer, Sunny Hwang, Vice President Corporate Communications i Samsung Electronics, og Ui-Tack Kim, administrerende direktør for Samsung Electronics i Norden. Sunny Hwang og professor Svante Lindqvist undertegnet sponsoravtalen på seremonien. – Vi er stolte av tilknytningen til Nobelstiftelsen og gleder oss over muligheten for å bidra til utviklingen av Nobelmuseets virksomhet. Spesielt identifiserer Samsung seg sterkt med utstillingens tema, Alfred Nobels liv som oppfinner, entreprenør og industrialist, som eksemplifiserer idealer som innovasjon, global bevissthet og samfunnsansvar, sier Sunny Hwang. Nobelmuseet ble grunnlagt av Nobelstiftelsen i 1998 og tiltrekker seg stadig flere besøkende, både svenske og utenlandske. Den første vandreutstillingen – utstillingen om Nobelprisens hundreårige historie, «Mennesker, miljøer og kreativitet» – ble lansert i 2001 i forbindelse med den høytidelige feiringen av Nobelprisens hundreårsjubileum. Den har blitt vist rundt omkring i verden, blant annet i Tokyo i 2002, Seoul i 2002 (med Samsung som sponsor), Chicago i 2003, Kuala Lumpur i 2004 og nå i New York, ut mai måned. Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, kan du ta kontakt med: Thomas Anderfelt, nordisk markedssjef, Samsung, thomas.anderfelt@samsung.se, +46 8 590 966 92, +46 70 372 66 96 Samsung Electronics Co Ltd, Korea, er en av verdens største bedrifter innen elektronikk, med 123 000 ansatte i ca. 50 land. Salget oppgikk i 2004 til cirka 55,2 milliarder USD, og overskuddet var på 10,3 milliarder USD. I 2004 var omsetningen for Samsung Electronics Nordic AB ca. 3,6 milliarder SEK. Bedriften har vært aktiv i Norden siden 1992 og har i dag ca. 80 ansatte. Antallet medarbeidere er fordoblet på to år. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, harddisker, CD-ROM, CD-R, DVD, TV, video, videokameraer, audio, mikrobølgeovner, kjøleskap, vaskemaskiner og skrivere. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=94636&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3480&lang=NO