Hailia og Hätälä starter samarbeid - produserer råvarer av avkapp fra norsk laks til restaurant- og næringsmiddelindustrien

Matteknologiselskapet Hailia og fiskeprodusenten Hätälä har startet et samarbeid for å lansere fiskeprodukter laget av finner, bein og hoder fra norsk lakseproduksjon. Produktet vil være tilgjengelig for restauranter og næringsmiddelprodusenter internasjonalt.

Karkkila, Finland (25. september 2024) - Det finske matteknologiselskapet Hailia begynner produksjon av råvarer laget av materialer fra biprosesser i Hätäläs produksjon av mat fra norsk laks. Hailias teknologi bruker deler av laksen som ellers blir igjen på fileteringsbordet, som finner, bein og hoder, til å produsere smakfulle og lettanvendelige råvarer for restauranter og næringsmiddelprodusenter. Råvarer fra biprosesser øker bærekraftigheten i fiskeproduksjonen og addresserer den økende globale etterspørselen etter sjømat.

Hätälä produserer fiskeprodukter for daglivare-, grossist-, og næringsmiddelindustrien. I tillegg til det finske markedet selger også Hätälä produkter laget av norsk laks i Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland, Østerrike, Italia, Sveits og Storbritannia. Selskapet har et gjennomgående fokus på bærekraft, for eksempel gjennom forbedring av miljøavtrykk og resirkulerbarhet i forpakninger og ved å bruke sensorteknologi for å begrense vann- og strømkonsum i produksjonen.

Med Hailias teknologi vil bruksandelen av norsk laks løftes til et helt nytt nivå, der mer enn 90 prosent av slaktevekten kan brukes til produksjon av menneskemat. I tillegg til forbedret bærekraft kan dette også gi langt bedre lønnsomhet for industrien, som kompenserer for økte miljøavgifter og skattetrykk, samtidig som etterspørselen etter sjømat øker.

“Med Hailias innovative teknologi kan mer av fisken brukes til å lage næringsrik sjømat av høy kvalitet. Bærekraft er sentralt i alt vi gjør i Hätälä, og vi vil promotere bærekraftig utvikling i hele fiskeri- og oppdrettsnæringen. Som et familieeid selskap i fjerde generasjon tar vi vare på våre tradisjoner, samtidig som vi alltid ønsker sirkularitet og løsninger som tar bedre vare på matressursene våre velkommen,” sier Veikko Leinonen, CEO i Hätälä.

Fiskeprodukter laget med Hailias teknologi har skapt stor interesse, spesielt fordi konsistens og smak er annerledes enn andre produkter laget av biprosesser. Konsistensen ligner varmebehandlet fiskefilet, og produktene kan brukes i, for eksempel, pastaretter, salater eller sandwicher.

“Anvendelig og rimelig sjømat av høy kvalitet er noe både forbrukere og matindustrien er interesserte i. På grunn av konsistensen i produkter laget av biprosesser er det mulig å bruke dem i mange forskjellige typer mat. De er også klare til bruk uten videre behandling, som gjør dem meget attraktive for travle restaurantkjøkken. Jeg er overbevist om at disse produktene vil bli populære i flere markeder,” sier Petri Tikkala, sales manager i Hätälä.

Hailia produserte tidligere matprodukter fra små hvitfisk som sild, men har i det siste året endret strategi til å kommersialisere sin egen teknologi mot oppdretts- og fiskerinæringen. For å dekke økende etterspørsel skal selskapet gjennomføre en vekstemisjon mot slutten av året.

“Vi er stolte av at et markedsledende selskap som Hätälä stoler på vort konsept og er den første fiskeprodusenten til å produsere råvarer laget av biprodukter fra norsk laks til sine kunder. Bærekraft har blitt viktigere og viktigere og vi er i aktive samtaler med flere internasjonale fiskeprodusenter om lisensbruk av vår teknologi. Vi har hatt et veldig travelt år, og det er klart for oss at vår nye strategi virker,” sier Michaela Lindström, CEO i Hailia.

I april 2024 vant Hailia World Food Innovation Award for beste teknologi, og selskapet ble kåret til én av de 30 mest interessante løsningene innen naturlig sirulærøkonomi av World Circular Economic Forum.

For mer informasjon:

Bildebibliotek

Michaela Lindström, daglig leder

Hailia Nordic Oy

michaela.lindstrom@hailia.fi

Om Hailia:

Hailia Nordic utvikler nye og ressurseffektive teknologier for foredling av sjømat og produserer innovative sjømatprodukter. Hailia ble grunnlagt i 2021 med målsetningen om å revolusjonere ressurseffektiviteten i sjømatindustrien vet å maksimere bruken av underutnyttede råvarer fra fisk. Hailias teknologi transformerer disse råvarene til sjømatprodukter av høy verdi, som bidrar til et bærekraftig og miljøvennlig matsystem. Selskapets investorer og partnere inkluderer Nordic Foodtech VC, Heino Group Oy, og Tradeka-sijoitus Oy. For mer informasjon, besøk www.hailia.f

Tags: