Oxelöskolan – Et kreativt læremiljø

Oxelöskolan er et sted fylt med kreativitet. Skolens fokus er på kunstneriske aktiviteter, og så snart du går inn i bygningen kan du føle originaliteten. Teater, dans, musikk, sang, kunst og form er alle fag  som utøves i denne skolen. Oxelöskolan er sertifisert i henhold til Miljöbyggnad Silver.

En bild som visar himmel, utomhus, byggnad, gångväg

Automatiskt genererad beskrivning

Oxelöskolan er en barne- og ungdomsskole som åpnet høsten 2021. Med sine 7.400 kvadratmeter har den plass til rundt 600 elever. Da skolen ble designet tok man ikke bare hensyn til dagens læringsmiljøer, men også til "fremtidens skole". Det betyr at fleksibilitet har vært et stort fokus gjennom hele design- og byggeprosessen – skolen vil vare i lang tid, uansett hvordan læremiljøet vil utvikle seg.

En bild som visar text, himmel, byggnad, tecken

Automatiskt genererad beskrivning

Skolen legger stor vekt på bærekraftige materialvalg, akustikk for et komfortabelt lydnivå, energi (blant annet ved solceller på taket) og å ha et godt klima generelt. Utvendig er også skolens arkitektur fargerik. Studier viser at det menneskelige øye og hjerne forvandler lys til farge. Farger er utvilsomt en viktig faktor som påvirker vår sinnstilstand – enkelte forskere sier til og med at farge kan påvirke blodtrykket vårt. Uansett er Oxelöskolan vakkert plassert i et kreativt og fargerikt utemiljø der barna får bruke alle sansene sine.

Oxelöskolan er sertifisert i henhold til Miljöbyggnad Silver – det er en tydelig markering at byggefirmaet og byggherren er engasjert i miljøspørsmål og tenker på de som skal bruke bygningen. For å oppnå miljøsertifiseringen kreves det mer av bygget enn bare å overholde juridiske krav – blant annet må solskjermingen, lydmiljøet og ventilasjonen være mye bedre– noe Oxelöskolan er et godt bevis på.

Kunde: GlasLindberg Fasad AB

Arkitekt: LLP Arkitektkontor

Produkter: SAPA Fasade 4150

Presskontakt:

caroline.jonson@hydro.com / 076 113 97 98

Sapa er et av Hydros varemerker som tilbyr komplette systemer i aluminiumprofiler innenfor forretningsområdene Byggsystemer, Transportsystemer og Gulvsystemer. Sapas produkter kjennetegnes av skandinavisk enkelhet, brukervennlighet, komfort, sikkerhet og holdbarhet.

Tags: