Årsregnskapskommuniké 2000

Årsregnskapskommuniké Januar - Desember 2000 · SAS Gruppens resultat før skatt er 2 773 (1 846) MSEK. Fjerde kvartals resultat utgjør 1 705 (1 245) MSEK. · Resultat eksklusive salgsgevinster er for hele året 1 235 (420) MSEK og for fjerde kvartal 457 (429) MSEK. · SAS Gruppens omsetning økte med 8,7% til 47 540 MSEK. · Passasjertrafikken (RPK) økte med 7,0%. Trafikken i Business Class økte med 9%. · Økte drivstoffkostnader påvirket resultatet negativt med 1 677 MSEK sammenlignet med foregående år. Virksomhetsforbedringsprogrammet er gjennomført i samsvar med plan og enhetskostnaden er eksklusive økningen av drivstoffkostnadene, redusert med 3,0%. · Resultat før avskrivninger og kostnader for flyleasing (EBITDAR) økte med 35% til 5 652 (4 199) MSEK. · Resultat per aksje er for SAS Danmark A/S 15,48 (8,70) SEK, SAS Norge ASA 12,49 (7,94) SEK samt SAS Sverige AB 11,79 (8,41) SEK. Utbytte foreslås til 3,80 DKK, 4,20 NOK, respektive 4,50 SEK per aksje. · Rapportert resultat etter skatt i SAS' morselskaper er: SAS Danmark A/S 642 (345) MDKK SAS Norge ASA 564 (352) MNOK SAS Sverige AB 831 (593) MSEK · Etter et år med god fremgang i SAS' virksomheter, selv med høye drivstoffkostnader, forventer styret en vesentlig forbedring i de operative resultat for år 2001. I tillegg kommer forventede salgsgevinster med minst 500 MSEK. · SAS Gruppens årsrapport vil foreligge 8. mars 2001. Hele rapporten er tilgjengelig på www.sas.no VIKTIGE HENDELSER I DE SISTE KVARTALENE FØRSTE KVARTAL 2000 · SAS lanserte WAP-tjeneste for billettbooking og opplysninger via mobiltelefon. · SAS ble kåret til beste innenriks flyselskap i Norge og fikk "Grand Travel Award". · SAS EuroBonus fikk for fjerde året på rad utmerkelsen "The Freddie Award". · SAS besluttet å kjøpe 12 Airbus A321 samt opsjoner for totalt 4,5 milliarder SEK. Flyene, som møter høye krav til lavt drivstofforbruk og støynivå, øker SAS' transportkapasitet til/fra flere store byer i Europa og mellom de tre skandinaviske hovedstedene. · SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines intensiverte sine samarbeidsplaner på flyfraktområdet. · SAS, British Midland og Lufthansa inngikk en joint venture-avtale vedrørende trafikk på Europa til/fra London Heathrow og Manchester. · Star AllianceTM ble utvidet med ytterligere to medlemmer, Singapore Airlines og Austrian Airlines Group. · SAS inngikk avtale om økt distribusjon av SAS' produkter og tjenester med Sabre, som er verdensledende på avanserte IT-løsninger innenfor reise- og transportindustrien. ANDRA KVARTAL 2000 · SAS testet Digital-TV i interaktiv kommunikasjon med kunder. · British Midland og Mexicana Airlines ble nye medlemmer i Star AllianceTM. · SAS lanserte tidtabellinformasjon via SMS. · SAS International Hotels (SIH) solgte eiendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo. TREDJE KVARTAL 2000 · SAS etablerte i samarbeid med tolv andre flyselskap flyindustriens største internettbaserte markedsplass for business-to-business handel, Aeroxchange. · Medlemmene i Star AllianceTM lanserte StarNet, en sofistikert IT- løsning, som kobler sammen de 15 flyselskapenes datasystem med hverandre. Dette er gunstig for integrasjonen av trafikksystemet. · SIH inngikk avtale om å drive Malmaison-hotellene samt ervervet varemerket Malmaison sammen med sin partner. FJERDE KVARTAL 2000 · Til ny administrerende direktør og konsernsjef i SAS ble Jørgen Lindegaard, 52 år, ansatt. Han tiltrer sin nye stilling i første halvår 2001. · SAS, Amadeus og Netcom lanserte en ny internettbasert markedsplass for reiser med målsetning å ta en ledende posisjon i Skandinavia. · SIH solgte i oktober hotelleiendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel Düsseldorf. Hotellet drives videre gjennom en langsiktig managementavtale. · SAS ekspanderer internasjonalt med vinterens trafikkprogram. · De tre skandinaviske regjeringene uttrykte sin intensjon om å omdanne SAS' aksjestruktur til én aksje i et holdingselskap. · SAS presenterte et multifunksjonskort, SAS Corporate Card, som kan brukes som elektronisk billett og betalingsmiddel. Kortet, som lanseres i løpet av våren 2001, er utviklet i samarbeid med Nordbanken Finans. · HENDELSER ETTER 1. JANUAR 2001 · SAS beslutter å innføre en ny klasse i den nye langdistanseflåten. · SAS tegner avtale med Telia og amerikanske Tenzing Communications Inc om samarbeid vedrørende trådløs internett og E-mail ombord på fly. · SAS innleder forstudie gjennom Bluetooth teknologi ved å tilby flyreisende flyinformasjon direkte til mobiltelefonen. · SAS er for andre året på rad, utpekt til beste innenriksflyselskap i Norge og fikk utmerkelsen "The Grand Travel Award". SAS ble også utpekt til beste utenriksflyselskap i Norge. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01100/bit0001.doc Hela Årsregnskapskommunikén http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01100/bit0002.pdf Hela Årsregnskapskommunikén