Fingeravtrykk forenkler reisen

Report this content

Fingeravtrykk forenkler reisen SAS Airline vurderer en ny teknikk for å forenkle innsjekking og ombordstigning. Som hjelp tar man i bruk biometri, en teknikk som kan lese av et menneskes unike kjennetegn. I fremtiden kan den reisendes fingeravtrykk fungere som identitetskontroll. Hendelsene i USA 11. september førte til at myndighetene skjerpet sikkerhetskravene for flyselskaper og flyplasser. EU og lokale myndigheter kommer trolig også i løpet av året med nye krav på ytterligere kontroller av passasjerer og bagasje. - Vår utfordring er å høyne sikkerhetsnivået og gjøre det enklere å reise, sier Peter Söderlund, ansvarlig for SAS' utvikling av bakkeprodukter.- Biometri kan gi oss den muligheten og vi vil derfor teste teknikken. SAS gjennomfører vurderingen med smarte kort som inneholder den reisendes fingeravtrykk. Kortet leses kontaktløst av en kortleser. Den reisende trykker en finger mot en plate og identiteten verifiseres siden gjennom at fingeravtrykket sammenlignes "lokalt" med det fingeravtrykket som er lagret i kortet. - Med denne "lokale" sammenligningen mellom kundens fingeravtrykk og et smart kort blir det både enklere, sikrere og raskere for den reisende, sier Peter Söderlund. -Vi tror ikke at våre kunder ønsker å etterlate seg sitt fingeravtrykk, så etter sammenligningen ødelegges denne informasjonen. - Et fingeravtrykk lagret i et smart kort innebærer at den reisende bærer med seg sin egen personlige informasjon og dermed løser vi spørsmålet med den personlige integriteten, sier Tommy Lundin, ansvarlig for ny teknologi i SAS. Tester skal nå først gjennomføres i en intern installasjon på SAS hovedkontor og siden med en mindre gruppe kunder på en av de større flyplassene i Skandinavia. SAS har valgt Scandinavian IT Group og Precise Biometrics som partnere i dette prosjektet. For ytterligere informasjon, kontakt: Peter Söderlund, SAS, Director Product Development On Ground +46 8 797 11 04 eller +46 709 97 11 04 Tommy Lundin, SAS, Director IT Research +46 8 797 56 10 eller +46 709 97 56 10 Fakta om Scandinavian IT Group www.scandinavianIT.com Fakta om Precise Biometrics www.precisebiometrics.com INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00020/wkr0002.pdf