Hovedpunkter i delårsrapporten per 31. mars 2000

Report this content

HOVEDPUNKTER I DELÅRSRAPPORTEN PER 31. MARS 2000: * SAS Gruppens resultat før skatter er -297 (-11) MSEK. * Resultat eksklusive salgsgevinster er -310 (-398) MSEK. * Passasjertrafikkken (RPK) økte med 5,9%. Trafikken i Business Class økte med 5%. * Økte drivstoffkostnader påvirker resultatet negativt med 368 MSEK sammenlignet med foregående år. * Resultat per aksje er for SAS Danmark A/S -1,16 (-0,02) SEK, SAS Norge ASA -1,40 (0,22) SEK samt SAS Sverige AB -1,55 (-0,10) SEK. * Rapportert resultat etter skatter i SAS morselskaper er: SAS Danmark A/S -48(-1)MDKK SAS Norge ASA -63(10)MNOK SAS Sverige AB -109(-7)MSEK * Resultat før skatter, eksklusive salgsgevinster, vurderes å bli ca. 1 000 MSEK for år 2000. Ut over dette estimeres salgsgevinster fra salg av aksjer og transaksjoner vedrørende fly å bli ca. 1 700 MSEK. Delårsrapporten er ikke revedert. Hele rapporten er tilgjengelig på www.scandinavian.net VIKTIGE HENDELSER I FØRSTE KVARTAL JANUAR * SAS lanserte WAP-tjeneste for billettbooking og opplysninger via mobiltelefon. * SAS ble kåret til beste innenriksflyselskap i Norge og fikk "Grand Travel Award". * SAS EuroBonus fikk for fjerde år på rad utmerkelsen "The Freddie Award". FEBRUAR * SAS besluttet å kjøpe 12 Airbus A321 samt opsjoner på totalt 4,5 milliarder SEK. Flyene, som møter høye krav til lavt drivstofforbruk og støynivå, øker SAS' transportkapasitet til/fra flere store byer i Europa og mellom de tre skandinaviske hovedstedene. MARS * SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines intensiverte sine samarbeidsplaner på flyfraktområdet. * SAS, British Midland og Lufthansa inngikk en joint venture-avtale vedrørende trafikk på Europa til/fra London Heathrow og Manchester. * Star Alliance ble utvidet med ytterligere to medlemmer, Singapore Airlines og Austrian Airlines Group . * SAS inngikk avtale med Sabre, som er verdensledende på avanserte IT- løsninger innenfor reise- og transportindustrien, vedrørende økt distribusjon av SAS produkter og tjenester. VIKTIGE HENDELSER ETTER 31. MARS 2000 * Medlemmer i Star Alliance kunngjorde sin intensjon om å etablere den første kundedrevne internetbaserte markedsplassen for business-to-business handel for flyindustrien. * SAS startet som første flyselskap i Europa å kommunisere interaktivt med kundene via Digital-TV. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT01020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT01020/bit0002.pdf