Ingegerd Viking klar for takeoff!

Report this content

Det første av SAS’ åtte Airbus A350 XWB, Ingegerd Viking, skal ut på sin jomfrutur i dag fra København til Chicago. Dette markerer starten på en ny era på langdistanse i SAS, med ny innovativ teknologi og lavere utslipp.

På hver flyvning kan til sammen 300 reisende se frem til en enda mer komfortabel flyreise i en kabin med nye setemodeller og unike, spesialtilpassede SAS-løsninger.

- A350 er en av våre største investeringer. Det moderne flyet gjør at vi nå kan tilby en enestående reiseopplevelse som det er en stor glede å ønske våre kunder velkommen om bord på. Dette topp moderne flyet reduserer drivstofforbruket betydelig, med opptil 30 prosent lavere CO2 utslipp enn det foregående, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Den første flyvningen markeres med arrangement på Kastrup i København, og tilsvarende for returen i Chicago på O'Hare internasjonale lufthavn.

Basen for Airbus A350 XWB blir ved SAS-sentralen på København lufthavn, og det skal fly syv ruter det første året: Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.

Samlet sett, som del av moderniseringen av kortdistanse- og langdistanseflåten, kommer SAS til å ta imot levering av de nye flyene Airbus A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3) før utgangen av 2023.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: 47 64 81 88 00

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr hvert å over 30 millioner reisende til, fra og mellom Skandinavia. Vi kobler våre tre knutepunkter – København, Oslo og Stockholm – med 125 destinasjoner i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier skal SAS innen 2030 redusere det totale CO2 utslippet med 25 prosent og fly med biodrivstoff tilsvarende det samlede forbruket av SAS´ skandinaviske innenrikstrafikk. I tillegg til flyvirksomheten tilbyr SAS ground handling, teknisk vedlikehold og frakttjenester. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og sammen med partnerselskaper tilbys nesten 19 000 daglige avganger til mer enn 1 300 destinasjoner over hele verden.